De mobiliserar för att stoppa EU-skatten som kan ge ett bränslepris på 35 kronor liter. Sverige hör inte till dem som uppges ha skrivit under dokumentet.
– Jag är helt övertygad om att de kommer att lyckas, säger den svenska experten Ronny Svensson.
Tjeckien leder en grupp på 19 EU-länder som vill riva upp eller ändra EU:s nya utsläppsavgift ETS2. Det här ska börja träda i kraft vid årsskiftet 2027 och skulle innebära att länderna tvingas betala nya koldioxidavgifter till EU på alla fossila bränslen. Experter har varnat för ett bränslepris som kan gå upp till 35 kronor. Andra bedömningar anger en höjning på två kronor per år.
För länder som använder olja, gas och kol för uppvärmning och el blir det en dubbelsmäll. Tjeckien är ett av länderna som fruktar en stor avgiftssmäll.
– Jag är glad att våra ansträngningar har lönat sig, för vi kan inte låta utsläppsrättssystemet drabba tjeckiska hushåll, särskilt inte låginkomsttagare, säger Tjeckiens premiärminister Petr Fiala i ett uttalande.

Tjeckien har mobiliserat 18 andra länder, enligt regeringen i landet. Målet är att riva upp ETS2 eller reformera det så att inte kostnaderna ska skena. Nu har man lagt fram ett dokument hos EU-kommissionen för att få till en förändring.
– Våra ansträngningar att ändra det kommande ETS2-systemet för utsläppshandel har gett resultat. Kommissionär Hoekstra meddelade idag offentligt att kommissionen kommer att behandla våra förslag och föreslå ändringar, säger Petr Fiala.
Sverige är ett av länderna som inte finns bland de 19 länderna som enligt olika uppgifter uppges ha skrivit på dokumentet. Vi ringer till regeringskansliet för att få en kommentar.
– Vi får se om vi låter våra experter titta på det, säger Thea Andersson, pressekreterare hos miljöminister Romina Pourmokhtari.
Södra Europa hemsöks av några riktigt heta somrar. EU har bestämt sig för att komma tillrätta med problemet. Och bästa lösningen är att få ner utsläppen av koldioxid. Därför vill man tvinga länderna att sänka sina nivåer.
– Jag är helt övertygad om att de kommer att lyckas riva upp detta. Men sedan får vi konsekvenser för klimatet. Det kommer att bli fler skogsbränder i södra Europa. Många kommer att flytta norrut och på sommaren får vi massor med turister i fjällen som vill svalka sig, säger Ronny Svensson, vd och expert på bilekonomi hos Ynnor AB.
Tjeckien och dess bundsförvanter har grävt skyttegravar. De tänker kämpa mot ETS2 in i det sista.
– Ändringarna i ETS2 är nu ett steg närmare. Men vårt arbete slutar inte där – vi kommer att fortsätta att sträva efter ett fullständigt avskaffande eller en betydande uppskjutning av systemet. Det är viktigt för oss att dess genomförande inte har en negativ inverkan på medborgare eller företag, säger Petr Fiala.
Ronny Svensson är kritisk mot ledarna hos de 19 länderna.
– Politiker ska visa vägen, inte vara nickedockor, säger han.
Länder som uppges vilja riva upp eller ha justerade ETS2-regler
Någon fullständig lista har inte offentliggjorts, men enligt flera olika källor ska dessa länder ha skrivit på Tjeckiens dokument:
Tyskland, Tjeckien, Österrike, Italien, Polen, Rumänien, Slovakien, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien, Slovenien och Spanien.
Källa: Reuters och Clean Energy Wire
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.