Tar isär VW:s dieselgate-motor: ”Totalt haveri”

Motordetektiven Eric Berg plockar isär en av Volkswagens ökända dieselgate-motorer. När experten undersöker motorn, som är vanlig i Sverige, bjuds det på överraskningar.
– Jag är rätt säker på att den havererade med en stor smäll, säger Eric. 

Motorexperten Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars”  har blivit populär för sina ingående motorundersökningar. I sitt senaste klipp har han fått in en trasig 2,0-liters TDI-motor från Volkswagen. Motorn är en av Volkswagens dieselgate-motorer.
– Som ett resultat av detta finns många av bilarna med den här motorn inte längre ute på vägarna och de bilar som finns kvar har en motor med nya komponenter för utsläpp, säger Eric.

Motorn satt tidigare i en VW Passat från 2012. När den fungerade hade den 140 hästar och ett vridmoment på 319 Nm.
– Jag har letat efter denna motor ett bra tag, säger Eric. 

Experten vet inte heller varför just denna dieselgate-motor är trasig. Men det är något Eric tänker ta reda på nu. Han inleder därför undersökningen genom att ta en närmare titt på den. Han upptäcker då genast ett hål på sidan av motorn.
– Det här är dåligt och jag kan se glittrande saker där inne, säger han. 

Efter det påbörjar han isärplockningen av tvålitersmotorn. Till en början hittar han inga större fel med den. När han tar bort insuget kan han ta en närmare titt på insugsportarna utan att upptäcka några större fel. Däremot är designen på dem unik, enligt experten.
– Det är inte hemskt, men det finns lite skräp där inne, säger Eric. 

Han tar även loss ventilkåpan utan att upptäcka några fel. Efter det undersöker han kamremmen och hittar inga problem där heller. Experten tar sedan loss topplocket och ser då på en gång att topplockspackningen är i perfekt skick. Men när han undersöker cylindrarna upptäcker han ett problem direkt.
– Kolla hur långt ner den är, den lär ha ett problem med sin vevstake, säger han. 

Nästa steg i Erics undersökning är att undersöka Volkswagen-motorns oljetråg. I den hittar han flera saker som är tydliga tecken på problem. I oljetråget ligger bland annat en stor bult och trasiga kolvdelar.
– Det är riktigt illa, men jag hade förväntat mig mer, helt ärligt, säger Eric. 

Eric vänder sedan på motorn och får då se något han aldrig tidigare har sett. Motorns oljepump och balansaxel är helt trasiga på grund av att de slagit i något.
– Det här är ett totalt haveri, säger han. 

Efter det tar motorexperten loss kolvarna och upptäcker då att en är totalförstörd. Eric känner sig sedan klar med undersökningen. Experten tror att motorn gick sönder på grund av att föraren måste ha lagt i en lägre växel än avsett och därför sköts varvtalet i höjden, vilket fick väldigt tråkiga konsekvenser. 
– Om det är något dieselmotorer inte gillar så är det höga varvtal, säger Eric.
LÄS MER: