Motorexperten Eric Berg tar isär världens bilmärkligaste motor. Den satt tidigare i en Mazda RX-7 från 1987. Operationen ger en unik inblick i mysteriet bakom wankel-tekniken.
– Det här är en stor okänd klump, säger Eric.
På Youtubekanalen “I Do Cars” har vi fått se ett flertal gånger när mekanikern Eric Berg plockar isär olika motorer. I sitt senaste avsnitt har han fått in en trasig wankelmotor från Mazdas sportbil RX-7 som han tänker undersöka närmare. Den ovanliga motortypen har inga cylindrar som en vanlig motor och skapar rörelse med en rotor istället för en kolv med linjär rörelse. Operationen ger en unik inblick i den unika motorkonstruktionen.
Liksom en fyrtaktsmotor har wankelmotorn fyra faser: insug, kompression, arbetslag och utblåsning. Något som är en nackdel med wankelmotorer är att de i många fall förbrukar mer bränsle, men fördelarna med motortypen är att den kostar mindre att tillverka, kräver mindre utrymme och kan nå ett betydligt högre varvtal än en kolvmotor.
Just denna wankelmotor satt tidigare i en Mazda RX-7 från 1987. Innan undersökningen inleddes visste Eric varken om motorn fortfarande fungerade eller vad som i så fall orsakat haveriet.
– Just den här motorn är ett stort frågetecken för mig, säger Eric.
Motorn drabbades av översvämning – men motorexperten förvånas över vilket bra skick insidan var i.
– Jag ska nu plocka isär motorn och göra det så fort jag kan så att ni inte behöver se ett klipp som är en och en halv timme långt, säger Eric.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.