Tar isär skandalmotor – 721 000 ex återkallas

General Motors har tvingats återkalla över 721 000 nya V8:or efter massiva problem. Nu undersöker motorexperten Eric Berg ett exemplar av skandalmotorn där vevstakarna sitter lösa.
– Jag kan inte förstå hur denna motor inte omfattas av återkallelsen, säger en upprörd Eric.

General Motors befinner sig just nu i hetluften efter att nya dokument som publicerades förra veckan avslöjade en av tidernas största motorskandaler. I en utredning som bedrivits av National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) framkom det att GM ska ha känt till 28 102 olika fall där deras L87 V8-motorer har gått sönder tidigt och att bilarna inte har kunnat köras vidare.

På grund av detta bestämde sig GM för att i slutet av förra veckan återkalla 721 000 bilar med 6,2 liters L87 V8-motorer. De indragna modellerna är Cadillac Escalade och Escalade ESV, Chevrolet Silverado 1500, Suburban och Tahoe, samt GMC Sierra 1500, Yukon och Yukon XL av årsmodell 2021–2024.

Eric Berg är en motorexpert som ofta undersöker trasiga motorer på Youtube. I hans senaste klipp har han fått in ett exemplar av skandalmotorn från 2019 som hann gå mindre än 8 000 mil innan den gick sönder. Men på grund av att den är från 2019 täcks den hittills inte av återkallelsen, även om Eric tror att den snart kommer att göra det.
– Enligt GM är de enda L87:orna som ingår i återkallelsen byggda mellan 2021 och 2024, vilket utesluter den här motorn. Men uppenbarligen har denna misslyckats, som många andra 2019- och 2020:or har, på samma sätt som 2021-2024 gör. Kommer denna att återkallas också så småningom? Jag skulle i alla fall tro det, säger han.

Eric inleder sin undersökning genom att ta bort insuget. Efter det tar han en närmare titt på insugsportarna utan att se några tecken på fel.  
– De ser alla rätt likadana ut, skulle jag säga, säger Eric.

GM har återkallat 721 000 bilar med L87 V8-motor. Enligt motorexperten Eric Berg borde det vara ännu fler.

Han tar sedan loss det första topplocket och får då syn på fyra av motorns cylindrar. De är alla lite skadade och täckta av rost, men han kan inte se några tydliga tecken på varför motorn har gått sönder. När han sedan skruvar loss det andra topplocket ser han genast att de andra fyra cylindrarna verkar vara i ett betydligt sämre skick. 
– Cylindrarna ska absolut inte se ut så här. Tre stycken är rena och den fjärde är smutsig, säger han.

Efter det tar Eric en titt på oljetråget. Där hittar han inga tecken alls på fel, vilket han tycker är väldigt mystiskt. Det är först när Eric tittar på motorns kolvar som han börjar se de riktiga felen med den. Två av vevstakarna sitter nämligen inte fast.

Men vad som egentligen gick fel med denna motor känner Eric sig väldigt förvirrad kring. Eric tror att någon kan ha manipulerat motorns motornummer eftersom det är tydligt att någon måste ha utfört reparationer på den utan att det har skrivits ner i någon servicehistorik.
– Det finns så många frågor som alla verkar kräva olika svar, säger han.
LÄS MER: