Tar isär monstermotor: Godzilla-V8 på 7,3 liter

Eric Berg är tillbaka. Denna gång ska den mäktiga V8-motorn Godzilla på 7,3 liter stå till svars.
– Varför får biltillverkarna aldrig rätt med det?! Undrar han.

Motorexperten Eric Berg har blivit så känd att till och med de lokala bilhandlarna börjar tveka – de vill inte sälja motorer till honom längre. Hans analyser har avslöjat brister stora bilmärken gång på gång, och när han plockar isär motorn avslöjas ofta på fabriksproblem som annars skulle gå obemärkt förbi.

Men trots lite motstånd från bilhandlare slutar inte Eric. Den här gången riktar han sin uppmärksamhet mot en av Fords mest omtalade motorer: V8-motorn på 7,3 liter, kallad “Godzilla”. Det är dags att ta isär en av motorerna till biljätten med extremt många återkallelser.

Motorn, från en 2023 Ford E350 Econoline Cutaway Van, hade bara gått cirka 112 000 km. Trots det hade den redan tecken på skador och rost på vissa cylindrar, sannolikt på grund av dålig lagring och fukt.
– Folk förvarar motorerna utomhus, de blir fulla med regnvatten, utan insug, och ventilerna är öppna. Då uppstår skador som dessa, säger Eric Berg på sin Youtube-kanal.

Men senare upptäcktes något mycket allvarligare. En rejält skadad ventillyftare och kamlob, som troligen hade orsakat ytterligare skador på både kolvar och cylinderväggar.
– Man kan tydligt se att ventillyftare är dålig. Kamloberna är dåliga… och jag tror att det är det som förstörde motorn från början, fortsatte Eric Berg.

Expertmekanikern förklarar att problemen han hittade inte är unika för just denna motor. Moderna pushrod-motorer, som Fords Godzilla, drabbas ofta av slitna kamlober och skadade ventillyftare, vilket kan orsaka omfattande slitage på motorns inre delar. Något som nästan aldrig hände med äldre motorserier.
– Största delen av kamlobsskadorna uppstår på grund av skillnader i hastighet mellan kamrullen och ventillyftarna när smörjningen är otillräcklig, förklarar Berg.

Eric Berg förklarar att problemen ofta beror på kombinationen av lågviskositetsolja och lågt oljetryck vid tomgång. Men trots att vissa cylindrar och komponenter visar tecken på skador ser han fortfarande potential i motorn. Med viss maskinbearbetning och byte av slitna delar bedömer han att motorn kan återuppbyggas fullt ut.

Och nu är motorn till salu som ett komplett “byggkit”. Köparen får möjlighet till en fullständig demontering och inspektion innan återuppbyggnad – ett unikt tillfälle att ta del av Bergs erfarenhet och expertis. Även om motorn sannolikt får ett gott slut, visar den tydligt hur moderna motorer, trots sin rejäla konstruktion, kan drabbas av oväntade problem om de inte hanteras eller lagras på rätt sätt.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt