Rallyföraren är van att köra med full gas. Men den här gången handlade allt om det motsatta – han tankade en dieselbil full för att komma så långt som möjligt. Det blev ett världsrekord.
Den 29-årige polske Europamästaren i rally satte sig bakom ratten på en Skoda Superb 2,0 TDI och för att se hur långt han kunde ta sig på en enda tank diesel. Det slutade med den längsta körsträckan som någonsin uppmätts med en standardbil utan att tanka, enligt Guinness rekordbok.
– På rallybanan handlar allt om fart, men i vardagen har jag blivit allt mer fascinerad av motsatsen: hur långt man kan ta sig på så lite som möjligt, säger Marczyk i Skodas pressmeddelande.
Totalt lyckades han köra 2 831 kilometer, alltså nästan 283 mil, på en enda tank diesel. Idén föddes när han för några år sedan började experimentera med bränslesnålt körsätt tillsammans med vänner. Hans tidigare bil som var en Skoda Octavia hade för liten tank för att nå rekordnivåer. Så han väntade in den nya generationen Superb som rymmer 66 liter diesel, berättar han.


Inför rekordförsöket finputsades varje detalj. Bilen förblev standard, men fjädringen sänktes 15 millimeter med Sportline-fjädrar för att förbättra aerodynamiken och däcken byttes till modeller med lägre rullmotstånd.
Marczyk körde först 20 000 kilometer med bilen för att lära känna den och för att “slita ut” däcken en aning.
– Nya däck har mer rullmotstånd, så jag ville att de skulle vara inkörda. Varje liten detalj spelar roll, säger han.
Starten gick i polska Łódź. Rutten tog honom genom Tyskland, Nederländerna, Belgien och hela vägen till Disneyland i Paris och tillbaka hem igen. Under färden höll han en stadig fart kring 80 km/h, använde bilens Eco-läge och planerade körningen med nästan militär precision. En följebil låg också två till tre kilometer framför för att rapportera om trafik och lutningar i vägen.
– Jag försökte hela tiden tänka flera steg framåt. Att lätta på gasen i tid, undvika onödiga bromsningar och dra nytta av vinden. När man kör bakom en lastbil får man mindre luftmotstånd, även på avstånd, berättar polacken.
Förhållandena varierade dock. I Tyskland var det bara en plusgrad på natten vilket ökade förbrukningen. Men i Frankrike hade han Skodan en gynnsam medvind på 200 kilometer vilket pressade siffrorna rejält. På den sträckan låg snittet på 2,2 liter per 100 kilometer.

När han till slut rullade in hemma igen visade färddatorn 2,61 liter per 100 kilometer i snitt, vilket innebär att de 66 litrarna diesel plus några extra som pressades in vid tankningen räckte hela vägen.
– Det visar att även en vanlig förare kan köra betydligt snålare än biltillverkarnas officiella siffror, säger Marczyk.
Han menar att det handlar mer om beteende än teknik. Hans fem grundregler för bränslesnål körning är enkla: rätt däcktryck, planerad körning, mjuka accelerationer, vila ordentligt innan du kör – och ta hjälp av vinden när du kan.
– Många glömmer hur mycket trötthet påverkar körningen. Jag försöker alltid sova sju till åtta timmar innan jag kör längre sträckor. Det gör mig lugnare bakom ratten och mer uppmärksam på små detaljer, säger han.
Den rekordbrytande bilen var en Skoda Superb 2,0 TDI med 150 hästkrafter, automatlåda och framhjulsdrift, helt orörd under huven. Den officiella förbrukningen för modellen är 4,8 liter per 100 kilometer – nästan dubbelt så mycket som Marczyk lyckades pressa ner den till.
Men trots den historiska bedriften är han långt ifrån nöjd.
– Jag använde vanlig diesel den här gången. Nästa gång vill jag testa med premiumbränsle. Kanske kan jag nå 3 000 kilometer, säger han med ett leende.
För Marczyk handlar det inte bara om rekord, utan om att visa vad som är möjligt – oavsett om det gäller diesel, hybrid eller el. Han har tidigare kört 730 kilometer i en Skoda Enyaq utan att ladda och 108 kilometer i en Octavia RS plug-in-hybrid på bara en liter bensin.
– Oavsett drivlina finns det alltid något att vinna på att köra smart. Jag tycker det är lika fascinerande som att köra snabbt, säger han.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.