Många bilister undrar vad som händer om man tankar med lastbilsknappen. Det finns fördelar. Men problem kan uppstå.
– Jag gör det alltid på min G350 CDI, förklarar en Mercedes Benz-ägare.
Många har nog sett lastbilsknappen på bensinstationen och undrat: vad händer om man trycker på den? Svaret är enkelt. Knappen går att använda även för dieselbilar. Det kommer inte annat bränsle. Skillnaden är att dieseln pumpas ut snabbare.
– Jag använder det nästan alltid när knappen finns, eftersom jag ibland tankar 70 liter, då är det någorlunda värt det, skriver en användare hos Top Gear.
Normalt rinner dieseln ut med ungefär 40 liter per minut. Men om man trycker på lastbilsknappen kan flödet öka till 80 liter per minut. Det gör att lastbilschaufförerna inte behöver vänta lika länge på att den stora tanken ska bli full.
– Medan en lastbilschaufför sparar fem minuter, är tidsvinsten för en vanlig bil oftast bara 15–30 sekunder. Trevligt om man står och fryser, men dagen blir inte särskilt annorlunda, fortsatte samma användare.

Men det kan också uppstå problem. Om dieseln flödar för snabbt kan pumpen stanna. Dessutom har lastbilspumpar ofta större munstycke som kan vara för stora för vanliga bilar. Det kan i vissa fall bli svårt att tanka. En annan användare berättar:
– Under en resa i norra Sverige var jag tvungen att tanka vid en lastbilspump. Pumphuset var en stor ovanjordstank med en pump och ett munstycke som var alldeles för stort för en vanlig bil. Men med tålamod och försiktighet lyckades jag fylla 80 liter diesel.
Men allt som allt är det en funktion som ofta fungerar för personbilar, och används flitigt bland många bilägare. En Mercedes-ägare avslutar:
– Jag gör det alltid på min G350 cdi. Sparar mycket tid och den fyller på så snabbt. Den stannar visserligen lite tidigare märker jag.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















