Tackade nej till en Koenigsegg – värdet fyrdubblat

Det är endast en av 11 byggda Koeningsegg CCXR men ändå valde en lottovinnare att tacka nej till den. Nu har den sålts på auktion för en rekordsumma. Och fyrdubblat sitt värde på kort tid.

Nyligen hölls Broad Arrow Auctions mest uppmärksammade auktion hittills vid Monterey Jet Center i Kalifornien. Totalt bytte bilar för över 547 miljoner kronor ägare. Bland rekordnoteringarna fanns en 2005 års Maserati MC12 Stradale och en BMW M1 Procar från 1980. Men den bil som stal showen var en svensk hyperbil från Ängelholm. Denna Koenigsegg CCXR – en bil med en unik historia.

En gång i tiden kunde den ha hamnat hos lottovinnaren Louie Edgi som vann bilen i Kanada. Men han tackade nej. Han bodde i den avlägsna orten Norman Wells med knappt några vägar och inga förutsättningar för en bil som denna. Samtidigt kämpade Louie mot en hjärntumör. Istället valde han kontantalternativet på en miljon kanadensiska dollar, motsvarande cirka 6,7 miljoner kronor. Louie avled tragiskt nog 2011.

Efter att han tackade nej till lottovinsten 2008 skickades bilen tillbaka till Sverige och köptes av en privat ägare som uppgraderade den till full CCXR-specifikation. Den har därefter rullat hos flera samlare i Florida, Colorado och Oregon, med specialutrustning direkt från Koenigsegg. Bland annat Ghost Package med F1-inspirerad bakvinge, större diffuser och diskreta spökemblem som är en blinkning till det svenska flygvapnet som tidigare hade sin bas där fabriken i Ängelholm nu ligger.

15 år senare har bilen sålts för en rekordsumma som ingen då kunde förutspå. Det är en av bara elva CCXR som någonsin byggts. Den har dessutom manuell växellåda, något som nästan helt försvunnet i dagens hyperbilar. CCXR beskrevs när den lanserades som världens första ”miljövänliga” hyperbil. Trots 4,7-liters dubbelturbo-V8 levererar den sina över 1 000 hästkrafter på E85 eller E100, något som då var revolutionerande inom superbilsvärlden. Den tar sig från 0–100 km/h på drygt tre sekunder och har en toppfart på strax under 400 km/h.

Koenigseggen har ökat i värde rejält sedan 2015. Andrew Miterko Photography

Men auktionen som nyligen hölls visar att det inte bara är en rå bil. Utan dess exklusivitet gör bilen minst lika intressant som investering. För det har bara byggts 11 stycken av denna modell. Och just denna CCXR från 2008 såldes för runt 7,8 miljoner för 10 år sen. Men denna gång slutade summan på otroliga 31 miljoner kronor, alltså en fyrdubbling jämfört med 2015.

Andra rekord från auktionen var bland annat Maserati MC12 Stradale från 2005 som gick för 50 miljoner kronor vilket är det högsta priset någonsin för en modern Maserati på auktion. Och en BMW M1 Procar från 1980 auktionerades ut och nådde 15 miljoner kronor. Även japanska samlarbilar presterade starkt.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt