Sveriges svar på Hummer – ostoppbar Volvo säljs

När Volvo visade upp terrängbilen C303 stod mycket på spel, bilen skulle ersätta den legendariske “Valpen”. Men det blev en total succé, både militärt och civilt – C303 lyckades till och med vinna Dakarrallyt 1983. Nu klubbas en ovanligt fin terrängbil på auktion.
– Ett osedvanligt bra, orört och gediget exemplar, skriver auktionsfirman.

Försvaret började under 1960-talet att diskutera en ersättare till den då ålderdomliga men populära Pltgb 903, i folkmun kallad “Valpen”. 1967 påbörjades arbetet som kallades “Projekt 4140” som senare kom att bli Tgb 11, Terrängbil 11. 

Sju år senare, under det svenska försvarets gyllene era, introducerades Tgb 11. Modellen var fyrhjulsdriven och visade sig såpass stryktålig och pålitlig att Volvo Lastvagnar började tillverka civila exemplar. Just nu säljs en fin Tgb 11 på Bilweb Auctions.

Modellens civila namn blev Cross Country C303. Där 30 stod för 3.0-liters rak sexcylindrig sugmotor och 3 stod för bilens totalvikt på tre ton. Den civila versionen såldes till bland annat räddningstjänsten. När Volvo V70 XC debuterade 1997 var Volvo Personvagnar därför tvungna att lösa ut Cross Country-namnet från lastvagnsbolaget med en okänd summa pengar

År 1983 vann Volvo Paris-Dakar-rallyt i den lätta lastbilsklassen med en i princip standardutrustad C303. Besättningen bestod av tre Volvoanställda, nämligen John Granäng, Sture Bernhardsson och Hasse Henriksson. Dakarrallyt, ursprungligen kallat Paris–Dakar-rallyt, är ett rally för bilar, lastbilar, motorcyklar och fyrhjulingar. Rallyt startades av fransmannen Thierry Sabine 1978 och gick ursprungligen från Paris till Dakar. 

Efter ett rally 1977 mellan Abidjan i Elfenbenskusten och Nice blev Sabine mycket fascinerad av landskapet i den afrikanska öknen. För att dela med sig av upplevelsen till fler bestämde han sig för att skapa sitt eget rally, och så föddes Paris-Dakar-rallyt. 

Dakarrallyt 1983 gick över 14 specialsträckor på lika många dagar, längsta biten var 70 mil och skulle klaras på under 12 timmar. Tävlingsteamet i C303 körde med rullande schema och delade lika på uppgifter som att köra, läsa kartan, meka och fixa kaffe. 

Antagligen var C303 törstigare än förarna ute i den heta öknen, den drar nämligen två liter milen, vid normala svenska förhållanden. För att klara av den otroliga bensintörsten utrustades tävlingsbilen med extra tankar. Direkt från bensinfat tankade man varje morgon närmare 400 liter bensin vid de temporära ökendepåerna. 

Nu finns en sällsynt möjlighet att komma över ett eget exemplar av Sverige svar på Hummer. Enligt auktionsfirman går terrängbilen som den ska. De skriver i annonsen att det inte finns några missljud och att det blev varmt i kupén trots att det var kallt ute. Det finns ett mindre oljeläckage vid höger framhjul men enligt Bilweb Auctions har ägaren varit medveten om problemet och fyllt på med olja vid behov.

Förutom ett hål på förarsätets klädsel är bilen mycket välbevarad interiört. Den är komplett i bakre hytten med fällstolar och lastskyddsgaller. Kåpan över batterierna finns och medföljer. Bilweb Auctions skriver att C303:an är rak och fin i karossen. I annonser står det också att däcken är bra runtom och att reservhjul och bogservajer på rätt plats.

– Ett osedvanligt bra, orört och gediget exemplar som ger ett gott intryck, skriver Bilweb Auctions.
Terrängbilen köptes ut från försvaret 2005 och ägdes av en äldre herre som körde den mycket sparsamt. C303:an är skattebefriad och besiktningsbefriad. 

Numera utgörs de allra flesta mobila persontrupprörelser av Mercedes och Volkswagen men fortfarande finns några kamouflagemålade Tgb 11 i aktiv tjänst. Det uppskattade värdet på C303:an är mellan 60 000 – 80 000 kronor och budgivningen startar den 4/1 2024.
LÄS MER: