Sveriges rostigaste bil blir världskänd. Slottsbilderna skapar hysteri i omvärlden.
– Vi trodde att det var genererat av AI, men bilderna visade sig äkta, skriver Top Gear.
Här på Tyresö slott målade prins Eugen några av sina mest berömda tavlor. Den kungliga konstnären tillbringade 18 somrar i den prunkande slottsparken. Här fann han inspiration och avskildhet till några av sina mest berömda naturskildringar.
Godset har anor tillbaka till medeltiden. Men det var riksrådet Gabriel Oxenstierna som uppförde det under 1630-talet. Han fick området som tack för sina kungliga tjänster. Och här tillbringade han sina sista år innan det var dags att vandra vidare in i historieböckerna 1640.




Tyresö slott förvandlades i nationalromantisk stil under slutet av 1800-talet. I vår tid är det ett populärt besöksmål. Här finns både restaurang och en gästhamn. Men det är först nu sedan några bilfanatiker ställde en rostig Volkswagen Passat vid grindarna som slottet blivit världskänt.
Team Odiffat är ett gäng som härjar på Instagram. De lägger ut bilder på bilar och har mängder med följare. Deras Passat från 2016 skapar hysteri i andra länder. Den här modellen är känd för att vara svårrostad. Därför hisnar folk över hur man kan få en bil med ett sådant gott rykte att se ut på det viset efter mindre än tio år.
Prins Eugen hade säkert inte uppskattat tilltaget med den rostiga bilen utanför entréen. Han hade nog heller inte insett djupet av nyhetsvärdet i att en Passat kan rosta på det viset. Men det gör den nederländska bilsajten Top Gear.
– Det måste vara någon som försökt skapa en råttliknande look genom att låta den rosta av sig själv. Men så kom vi att tänka på en annan Passat som vi sett i Sverige, den var lika rostig, skriver sajten.
Top Gear fick tag på ägaren som berättar att Passaten fungera utmärkt, trots viss rost.
– Vi såg den till salu och vi skämtade alltid om hur rostiga B6 Passaten är. Den här var extrem, så vi köpte den. Han har bott nära kusten hela sitt liv. Nära saltvatten. Den klarar besiktningen om man sätter tejp över hålen – man kan fortfarande se rester av det runt rostfläckarna.
I Sverige är det inte unikt att modellen VW Passat B6 rostar sönder som kvarglömda skottkärror på komposthögen. Men för länder där man inte saltar vägarna är det rent hysteriskt spännande.
– I Sverige är alla Passater rostiga eftersom vi sprider salt på vägarna, säger en svensk VW-ägare.
Top Gears redaktion förundras över hur svenskarnas bilar kan rosta på det här viset. Men en kombination av mycket salt kust och intensiv halkbekämpning på vintrarna verkar vara förödande för just denna generation av Passater.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.