Arlanda har Sveriges dyraste parkeringsplatser. Förra året drog statliga flygplatsbolaget Swedavia in 895 miljoner på parkeringar.
– Jag blir galen när jag hör det. Jag blir faktiskt riktigt provocerad, säger MED-politikern Fredrik Clementz.
Arlanda har en av de dyraste timtaxorna i landet. 100 kronor för en enda timme när du ska hämta på flyget. Samtidigt visar Carups sammanställning att parkeringspriserna på flygplatser i Sverige skenar iväg. Detta får Fredrik Clementz att rasa:
– Idén är ju att Swedavias myndighetsuppdrag är att göra det lätt för människor att transportera sig. Och man har gjort motsatsen här, säger Clementz som kandiderar för Medborgerlig Samling i kommunalvalet för Stockholms stad såväl som i Riksdagen.
Swedavia är ett statligt ägt bolag som driver Sveriges största flygplatser. Deras egna siffror visar att man drog in 895 miljoner kronor förra året på parkeringarna.
– Om man går igenom deras årsredovisningar ser man ju att parkeringen är en enorm kassako. Men det finns ingen anledning att bilister ska betala flygplatsdriften. Det är något som ska ligga på biljettpriserna, inte på parkeringsavgifter. Det här är inte myndighetsutövning, det är fel riktning helt och hållet säger Clementz.


För honom är priset bara halva problemet. Det andra är att Swedavia enligt honom medvetet gör det svårare för bilister att ta sig till terminalerna.
– Man har byggt om och konstruerat en modell där det blivit krångligare att ta sig fram och det finns ingen logik i det.
Han pratar specifikt om förändringarna runt Sveriges mest vältrafikerade terminal – 5:an på Arlanda.
– Idag är det ofta kö in på hämta och lämna-delen för att den är undermåligt byggd och för liten. Drop-off-punkten är dessutom stängd sedan flera månader tillbaka och det är oklart varför. Och när den väl är öppen är den ännu sämre än hämta och lämna-parkeringen, eftersom man måste gå ner för trappor eller en lång handikappgång. Det är helt felkonstruerat.
Trots att Arlanda ligger på stora ytor har de terminalnära alternativen blivit allt dyrare och allt svårare att använda, säger han.
– Det går ju att bygga ut, det finns gott om plats då Arlanda ligger långt ifrån bebyggelse. Det är inte så att det är trångt eller dyr mark. Men ändå gör man valet att försvåra istället för att förenkla.

Clementz återkommer ofta till vad han upplever som en politiskt färgad attityd.
– Antibilist-sjukan genomsyrar ju inte bara Swedavia, den genomsyrar kommuner och massa delar av samhället där man är mot bilen. Fast bilen är ju fantastisk. Bilen är en hörnpelare i vårt välstånd. Men bilister behandlas inte lika, man staffar bilister. Det är helt vansinnigt.
Och när han beskriver långtidsparkeringen blir kritiken ännu skarpare.
– Man ska se till att de som åker från långtidsparkeringen med buss ska kunna stanna direkt vid terminal 5, den stora terminalen. Det saknas idag. I stället hamnar man vid terminal 4 eller någon annan del och måste gå. Det är helt obegripligt när det är de mest bilberoende resenärerna som tvingas ta den omvägen.
Han pekar på att transportvalen inte är lika för alla svenskar. Något han menar att Swedavia inte tar hänsyn till.
– Om du bor ute i Sala… tiden med bil till Arlanda är 80 minuter. Med kollektivtrafik är det två timmar. Det är helt ohållbart. Och då ska man straffa dem? Det är ju inte värdigt. Det är en förtäckt skatt på fel människor.
När Carup tittar på långtidsparkeringar runt om i landet ser man hur priserna sticker ut. Oavsett om det gäller i söder eller norr hamnar långtidsparkeringen ofta mellan en tusenlapp och över två tusen kronor per vecka. På Landvetter kan en vecka i de närmaste expressparkeringarna kosta över 2 000 kronor.

I både Umeå och Luleå ligger priset för en enda vecka utomhus på upp emot 1 400 kronor. På helt vanliga asfaltsytor i flera minusgrader där motorvärmare kostar extra. När Fredrik Clementz får höra om priserna för långtidsparkeringar i just Umeå och Luleå reagerar han starkt:
– Jag blir galen när jag hör det. Jag blir faktiskt riktigt provocerad.
Slutligen menar han att Swedavia behöver återgå till sitt grunduppdrag.
– Parkeringen ska följa självkostnadsprincipen. Man ska inte tjäna pengar på den. Det här ska inte vara en kassako utan en service. Syftet med en flygplats är att människor ska kunna resa. Då ska man göra det så lätt som möjligt. Inte svårare.
Carup har sökt Swedavia för en kommentar tidigare i veckan, som meddelat att de ska återkomma med svar.
Så mycket kostar det att parkera på Swedavias parkeringar
Stockholm Arlanda:
Premium Skycity Garage: 3 143 kr/vecka
Express inomhus: 2 443 kr-2 793 kr/vecka
Express utomhus: 2 093 kr/vecka (4-8 min gångavstånd)
Långtid Beta och Alfa (busstransport på cirka 9 min): 799 kr/vecka
Hämta & Lämna: 100 kr/timme
Göteborg Landvetter:
P4 Express inomhus: 2 303 kr/vecka
P2 Express inomhus: 2 093 kr/vecka
Långtid (gångavstånd 4-9 min): 649 kr-899 kr/vecka
Hämta & Lämna: 29 kr/30 min i 2 timmar, därefter 99 kr/30 min
Malmö Airport
Parkeringsplatser i anslutning till terminal
P4 Express inomhus: 2 093 kr/vecka
P2 Express utomhus: 1 603 kr/vecka
Långtid: 499 kr/vecka
Hämta & Lämna: 29 kr/30 min
Umeå
P1 Långtid: 1 043 kr/vecka
P3 Långtid Motorvärmare: 1 253 kr/vecka
P2 Hämta & Lämna: 19 kr/30 min (minsta avgift 19 kr)
Luleå
P3, P7 Långtid: 1 113 kr/vecka
P4 Långtid Motorvärmare: 1 393 kr/vecka
Hämta & Lämna: 29 kr/30 min (minsta avgift 29 kr)
Åre Östersund
P1 Långtid: 1 043 kr/vecka (från dygn 8: 59 kr/dygn)
P2 Långtid: 1 393 kr/vecka (från dag 8: 89 kr/dag)
Hämta & Lämna: 29 kr/30 min
Ronneby Airport
P1 Express utomhus: 1 043 kr (från dygn 8: 59 kr/dygn)
Hämta & Lämna: 39 kr/tim
Priserna avser parkering utan förbokning. Det skiljer i snitt cirka kronor/dygn vid förbokning.
Källa: Sammanställt av Carup, via Swedavias officiella hemsidor
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















