Det elektriska lyxsegmentet exploderar just nu. Prislapparna sticker iväg mot nivåer som tidigare var reserverade för superbilsklassen. Och en bil från 1985 finns med bland de dyraste i Sverige just nu.
Tillverkarna fortsätter att pressa gränserna för vad elbilar kan vara. Fyrhjulsdrivna jätte-SUV:ar med privatjet-känsla i baksätet, hypersnabba GT-modeller som laddar på minuter och retro-ikoner som återuppstår med Tesla-drivlina. De nya elbilarna i toppskiktet handlar inte längre bara om räckvidd. Utan om ren show, extrem lyx och teknik som känns hämtad flera år framåt i tiden.
På Blocket går det just nu att hitta några av Sveriges dyraste elbilar. Det är modeller som få kommer att äga men många vill drömma om. Här samsas allt från 900-hästars SUV:ar och tystlåga milslukare till guldförpackade Maybach-salonger och banbyggda elmonster med 1020 hästkrafter. Här är de mest exklusiva elbilarna du faktiskt kan köpa i Sverige just nu.

Tesla Model S Plaid – 1 550 000 kr
Teslas värstingmodell har tre elmotorer och 1020 hästkrafter. Den officiella räckvidd är upp till 60 mil. 0–100 km/h går på omkring 2,1 sekunder, vilket gör den till en av världens snabbaste elbilar i serieproduktion. Snabbladdning sker med upp till 250 kW vid Supercharger-stationer, vilket snabbt fyller på stora delar av räckvidden. Det är en modell som visar hur långt ren elprestanda har utvecklats.

Lotus Eletre R – 1 699 900 kr
Eletre R är en av Sveriges råaste el-SUV:ar. Med 918 hästkrafter och ett 0–100 km/h-sprint på under 3 sekunder är det här en riktig prestandajätte i SUV-format. Räckvidden ligger på upp till 49 mil tack vare ett 112 kWh-batteri och bilen kan laddas med upp till 350 kW. Det är en ovanlig kombination av enorm kraft och rymlighet.

Polestar 5 Performance Launch Edition – 1 799 000 kr
Polestar 5 är märkets nya flaggskepp byggt i aluminium och utvecklat för att konkurrera i elbilens absoluta toppskikt. Launch Edition har 884 hästkrafter och gör 0–100 km/h på 3,2 sekunder. Bilen klarar upp till 56 mil på en laddning och fyller 10–80 procent på runt 22 minuter vid en 350 kW-laddare. Det är en av Polestars mest tekniskt ambitiösa modeller.

Lotus Emeya S – 1 832 200 kr
Emeya S är en modern el-GT med sportig karaktär och runt 600 hästkrafter. 0–100 km/h går på cirka 4 sekunder och räckvidden ligger nära 50 mil. Den snabba 800-voltsarkitekturen gör att Emeya kan ladda 10–80 procent på under 18 minuter vid rätt station. En exklusiv och långfärdsanpassad sportmodell.

Audi E-Tron GT Performance – 1 860 000 kr
E-Tron GT Performance är en av Audis snabbaste elbilar både i acceleration och laddning. Räckvidden ligger runt 60 mil och bilen kan snabbladda med upp till 320 kW. Med kolfiberdetaljer och ett särskilt körläge för maximal prestanda är modellen tydligt riktad till den som vill ha sportbilskänsla – utan motorljud.

Ford F-150 Lightning Lariat Extended Range – 1 868 750 kr
Den amerikanska storsäljaren i eldrivet format. Med det stora batteriet når Lightning omkring 51 mils räckvidd och den laddas från 15 till 80 procent på ungefär 40 minuter. Lariat-versionen är välutrustad och erbjuder en ovanlig mix: en fullstor el-pickup med premiumkänsla och stor dragkapacitet.

Revive One Turbo Look Electric (Porsche 911 Elkonverterad) – 2 295 000 kr
En bil från 1985 finns med på listan och även om den teoretiskt inte är en elbil från 1985 – så är i alla fall chassit det. Detta är en klassisk Porsche 911 från 1985 som fått en modern Tesla-drivlina. Resultatet är en retroformad elraket med cirka 410 hästkrafter, runt 30 mil räckvidd och 0–100 km/h på cirka 3,5 sekunder. Batteriet är på 54 kWh och bilen kan snabbladdas med upp till 75 kW. En unik elkonvertering för den som vill blanda klassisk design med modern elteknik.

Mercedes-Benz G 580 EQ – 2 353 750 kr
Den elektriska G-klassen bygger vidare på samma ikoniska form men med fyra individuella elmotorer som tillsammans ger 587 hästkrafter. Räckvidden är upp till 47 mil. Trots eldriften behåller modellen sin terrängförmåga med hög markfrigång och avancerad fyrhjulsdrift.

Porsche Taycan Turbo GT Weissach – 2 834 000 kr
En extrem och bantad version av Taycan. Weissach-paketet tar bort baksätet, ljudisolering och lägger till kolfiberdelar. Totalt handlar det om runt 70 kilo i viktbesparing. Räckvidden når cirka 55 mil och snabbladdning från 10 till 80 procent kan gå på omkring 18 minuter. För den som vill ha eldriven motorsportkänsla på bana och väg och som har nästan tre miljoner kronor över.

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV – 2 852 400 kr
Den dyraste av alla elbilar som ligger ute just nu. Maybach-versionen av EQS SUV är byggd för ren komfort. Den har lyxstolar, massage, tyst kupé och bakre lyxutrustning i nivå med privatjet. Räckvidden ligger runt 61 mil och drivlinan med 658 hk ger en oväntad acceleration för en så stor bil. Det är en av Sveriges mest exklusiva elbilar och en modell få lär se på vägarna.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















