Sveriges 10 dyraste elbilar

De kostar mer än många hus. Och gör 0–100 snabbare än du hinner blinka. Här är Sveriges 10 dyraste elbilar som tänjer på både fartgränser och plånböcker.

De är snabba, exklusiva och elektriska. I takt med att elbilsmarknaden breddas har det också vuxit fram ett premiumsegment där priserna börjar närma sig tre miljoner kronor. Här är Sveriges tio dyraste elbilar just nu från sportbilar med över 1000 hästkrafter till lyxiga jättesuvar. Och det är först på slutet du hittar det verkliga kraftpaketet.

Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic Special Edition – 1 499 000 kr

En eldriven lyx-suv med lång räckvidd. Den stora batteripaketet på 125 kWh ger upp till 655 kilometer på en laddning. Trots sin storlek och vikt tar den sig från 0 till 100 km/h på 5,3 sekunder, och toppar 210 km/h. Laddningen från 10 till 80 procent tar cirka 31 minuter via snabbladdare.

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ Special Edition – 1 499 000 kr

Här handlar det om prestanda i en annars återhållsam lyxsedan. AMG-versionen av EQS levererar 560 kW och klarar 0–100 km/h på bara 3,4 sekunder. Batteriet rymmer hela 120 kWh och ger en räckvidd på 613 kilometer. Trots kraften ligger förbrukningen på 21,4 kWh/100 km, och snabbladdning 10–80 % sker på 31 minuter.

Tesla Model X Plaid – 1 569 990 kr

Teslas snabbaste suv är också en av Sveriges dyraste elbilar. Model X Plaid bjuder på en 0–100-acceleration på 2,6 sekunder tack vare en motoreffekt på hela 760 kW. Batteriet på 100 kWh räcker upp till 543 km och snabbladdningen till 80 % går på runt 30 minuter. Nyligen stängde Tesla för nya beställningar, men det finns fortfarande lagerbilar att få tag på.

Mercedes-Benz G-Klass 580 – 1 725 000 kr

En ikonisk terrängbil som nu kommer som elbil – men utan att förlora sitt kantiga uttryck. Den kraftiga suven har ett batteri på 116 kWh som ger 468 km räckvidd. Motoreffekten på 432 kW räcker för att ta bilen från stillastående till 100 km/h på 4,7 sekunder. Snabbladdning sker på 32 minuter.

Lotus Emeya 900 – 1 805 000 kr

En fyradörrars elbil från brittiska Lotus, som riktar in sig på lyxig prestanda. Med 675 kW och 0–100 på 2,8 sekunder är den ingen långsam familjebil. Batteriet på 102 kWh ger en räckvidd på 485 km och laddar 10–80 % på 18 minuter.

Lotus Eletre 900 – 1 805 000 kr

Suvversionen av Emeya, byggd på samma teknik men med annan kaross. Den har samma effekt på 675 kW, och klarar 0–100 km/h på 2,95 sekunder. Batteriet är något större: 111,9 kWh, vilket ger en räckvidd på 500 km. Snabbladdning: 19 minuter.

BMW i7 M70 xDrive – 1 832 100 kr

BMW:s lyxsedan i topputförande är tyst, snabb och diskret. 0–100 går på 3,7 sekunder med en motoreffekt på 485 kW. Den totala räckvidden är 559 km, tack vare ett batteri på 105,7 kWh. Laddningen till 80 % går på 34 minuter.

Audi RS e-tron GT Performance – 1 860 000 kr

Det här är den snabbaste och mest kraftfulla el-Audin hittills. Med 630 kW gör den 0–100 km/h på 2,9 sekunder. Batteriet på 105 kWh räcker till 584 km och snabbladdar på 18 minuter. Förbrukningen är låg för klassen: 18,2 kWh/100 km.

Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – 2 435 000 kr

Lyx på hög nivå, bokstavligt talat. Den enorma Maybach-suven erbjuder eldrift med total komfort. Ja, du ser själv på bilden högst upp på sidan. Batteriet är på hela 125 kWh och ger 608 km räckvidd. Prestandan är ändå imponerande: 0–100 på 4,4 sekunder. Snabbladdning till 80 % sker på 31 minuter.

Porsche Taycan GT Weissach Package – 2 770 000 kr

Här är Sveriges dyraste elbil just nu och det är en raket. Den mest extrema versionen av Taycan bjuder på hela 760 kW, 0–100 km/h på 2,2 sekunder och toppar 305 km/h. Batteriet är 105 kWh och ger en räckvidd på 538 km. Snabbladdning från 10–80 % sker på bara 18 minuter. Ett namn som Weissach är förstås inte bara pynt. Det här paketet skalar bort vikt och pressar bilen ännu närmare en renodlad elracingbil.

*För de bilar där det finns flera olika modeller och paket har vi valt den dyraste versionen (t.ex. Porsche Taycan och Tesla Model X kommer i flera utföranden). Priserna avser grundutförandet för den specifika modellen och kan variera beroende på tillval.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt