Sverige kör ifrån Europa på nya bilar

Sveriges nybilsförsäljning ökar när den europeiska marknaden står stilla. Elektriska bilar driver uppgången, med både elbilar och laddhybrider på stark frammarsch. Trots detta ligger elbilarnas andel i Europa fortfarande långt under EU:s mål.

Nyförsäljningen i Sverige gasar på när Europa tappar fart. Hittills i år har den europeiska bilmarknaden backat med 1 procent, medan registreringarna i Sverige ökat med 7 procent. Det visar nya siffror från branschorganisationen ACEA.

Det är el som satt fart på den svenska marknaden. 56 000 nya elbilar har rullat ut på svenska vägar under 2025, en ökning med 18 procent jämfört med samma period förra året. Laddhybriderna ökar i motsvarande takt. Däremot rasar nyförsäljningen av fossilbilar. Bensin är ned 7 procent, diesel hela 18 procent.

Så stor är andelen för olika bränslen på nya bilar i Europa 2025

Källa: ACEA

Bland grannländerna sticker Danmark ut. Här har elbilsregistreringarna ökat med 48 procent. Även i Finland noteras en rejäl ökning, plus 23 procent men från en låg nivå. Sett till märken dominerar Volkswagengruppen fortsatt EU-marknaden. Särskilt Cupra tar snabbt marknadsandelar. Alfa Romeo och Dacia växer också kraftigt tack vare moderniserade modellprogram. Kinesiska märken är de stora raketerna. SAIC, med MG i spetsen, samt BYD, har tillsammans registrerat nära 200 000 bilar i EU hittills i år.

Bland förlorarna sticker Tesla ut. Registreringarna har nästan halverats jämfört med i fjol. Även Volvo backar kraftigt i EU, ned 17 procent. Trots den positiva utvecklingen i Sverige och ökningen av elbilsregistreringar i Europa ligger marknadsandelen för elbilar på 16 procent, långt under EU:s mål på 28 procent för 2025. ACEA betonar behovet av fler incitament och bättre laddinfrastruktur för att nå målet.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt