Svenskarnas blinkersfusk är avslöjat. M Sveriges nya stora undersökning visar att var tredje bilist bryter mot blinkerslagen. Ännu värre är det i rondeller.
Organisationens lokalavdelningar har gjort kontroller av 6000 fordon på svenska vägar. Resultatet är nedslående och visar att var tredje bilist struntar i att ge tecken när de svänger, eller gör det felaktigt.
– Att använda körriktningsvisare är ett litet men avgörande steg mot att skapa en säkrare trafikmiljö för oss alla, avslutar Heléne Lilja.
Undersökningen har gjorts på flera orter i landet. Den visar att användandet av blinkers inte har förbättrats nämnvärt.
– Det är slarvigt att inte använda körriktningsvisare. Genom att vara tydlig i trafiken minskar vi risken för olyckor och bidrar till en tryggare miljö för alla på våra vägar, säger Heléne Lilja på M Sverige.
En av de mest klassiska platserna där folk slarvar är på cirkulationsplatser. 36 procent av bilisterna struntar i att blinka i rondeller. När det gäller bussar och taxi var det varannan som inte blinkade. Det allra vanligaste felet är att många bilister inte blinkar ut från rondellen. Många vet inte ens hur man ska blinka rätt.
– Då struntar de i det, hellre inte göra något än att göra fel, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Cirkulationsplatserna är ett tillfälle i trafiken där det sker många tillbud och missförstånd. Anledningen är just detta, trafikanter kan inte reglerna.
– Många tror att man ska blinka vid infart i rondeller, men det behövs inte eftersom det endast finns en körriktning in i rondellen. Viktigt är dock att signalera när du byter körfält eller lämnar rondellen, säger Heléne Lilja.
Men ibland kan det ändå vara bra att blinka innan man kör in på en cirkulationsplats. Trafikanterna måste själva ta egna beslut som efter den speciella situationen.
– Men det är inte olagligt att vara tydlig, om det underlättar för andra så kan det vara bra att göra det. Om du ska till vänster blinka till vänster, så ser bilarna att det är en bil som ska till vänster, säger Maria Stenman, ordförande för Sveriges Trafiklärares Riksförbund.
Samtidigt finns det vissa cirkulationsplatser där man inte ska blinka förrän man lämnar den.
– I vissa lägen finns det många utfarter, då kan det vara svårt att bedöma vad som är vänster, men blir det för att förvirra är det bara att blinka ut, säger Maria Stenman.
Men det är inte bara i rondellerna vi struntar i blinkers. Var femte personbil blinkar inte ens i fyrvägskorsningar. Att A-traktorförare får en mycket kort utbildning avspeglas i kartläggningen. De är sämst av alla på att blinka.
Trafiklärarna poängterar hur viktigt det är att vi hela tiden gör bedömningar i trafiken efter hur vilket läge som råder.
– Det är inte svart eller vitt i samspelet med andra. Men det finns något som heter trafikens grundregel och det handlar om samspelet med andra, då måste man vara flexibel.
Så många fuskar med blinkers
Fordonstyp | Fyrvägskorsning | Rondell |
Personbil | 19 % | 36 % |
A-traktor | 46 % | 73 % |
Taxi | 20 % | 50 % |
Buss | 0 % | 50 % |
Lastbil | 16 % | 30 % |
Mc | 26 % | 40 % |
Cykel | 82 % | 88 % |
Orter där undersökningen genomfördes
Eskilstuna
Falun
Flen
Kalmar
Katrineholm
Skövde
Umeå
Vellinge
Vingåker
Växjö
Ängelholm
Östersund
Källa: M Sverige
Andreas Jemn är journalist och författare.