Svenska ingenjörer är med och skriver historia på sjön. Otroliga lyxyacht med noll utsläpp – räckvidden är otroliga 6500 sjömil.
Vätgas har länge setts som en miljövänlig framtidslösning för sjöfart, men problemen med lagring och effekt för stora motorer har hindrat utvecklingen – tills nu. Svenska ingenjörer har tillsammans med team från Finland, Schweiz och Nederländerna skrivit historia och byggt världens första stora yacht som drivs helt av flytande vätgas och bränsleceller, både för el och framdrivning.
Framdrivningssystemet började som en idé från Nederländerna, men utvecklades och byggdes av svenska ingenjörer på ABB tillsammans med kollegor från Finland och Schweiz. Flytande vätgas lagras ombord i ett kylsystem och omvandlas till elektricitet som driver yachten elektriskt – ett banbrytande steg.


Yachten, som fått det passande namnet Breakthrough, är imponerande 118,8 meter lång och byggd av den nederländska lyxbåtsbyggaren Feadship. Den är den näst största yachten som någonsin byggts i Nederländerna, efter Amazon-grundaren Jeff Bezos egen yacht på 125,8 meter. Ombord möts man inte bara av mängder av kabiner och balkonger, utan också av en enorm lounge, en inomhuspool på 8,2 meter, biosalong, bibliotek och till och med ett litet sjukhus.
Framdrivningen är helt elektrisk, med två ABB Azipod-motorer på totalt 8 700 hk (6,4 MW). Energin kommer från 16 bränsleceller på 185 kW vardera, nästan 3 MW sammanlagt, som kan driva all el ombord under långsam färd upp till 10 knop (18 km/h). För att nå maximala 17 knop (31,5 km/h) tar dieselgeneratorerna vid och ger extra kraft.
Vätgasen räcker för en hel vecka vid långsam färd eller när yachten ligger vid ankare. Om diesel används kan räckvidden bli hela 6 500 sjömil (12 038 km). Det som gör Breakthrough verkligt banbrytande är att den använder vätgas inte bara för el utan även för framdrivning – något som aldrig tidigare gjorts på en yacht av denna storlek.
Påfyllning av flytande vätgas i hamn är varken enkelt eller billigt, men med tanke på yachtens prislapp är det en hanterbar kostnad. För att allt ska fungera smidigt finns också personal ombord som tar hand om logistiken och ser till att energisystemet alltid är i toppform.

LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.