Nu kan Carup avslöja att en av Europas mest hajpade elbilar kommer till Sverige. Flera svenska köpare har reserverat ultralätta elbilen Longbow som ska börja levereras nästa år.
– Det dröjer nog inte länge innan du får se en Longbow glida fram på Vildmarksvägen, säger svenska medgrundaren Jenny Kiesu till Carup.
Det brittiska startup-företaget Longbow Motors har nyligen visat upp sin extremt hajpade elbil som fullt körbar prototyp. Från skiss till den körbara prototypen har det bara tagit sex månader, något som nästan är ofattbart snabbt i bilindustrin. Svenska Jenny Kiesu är en av grundarna, hon avslöjar nu för Carup att den elektriska sportbilen kommer till Sverige.
Flera svenskar har redan reserverat den ultralätta elbilen, som blir marknadens lättaste. Förhoppningsvis får vi se bilen på svenska vägar redan nästa år.
– De första kundleveranserna är planerade till 2026, och vi har redan några svenska reservationer. Med andra ord dröjer det nog inte länge innan du får se en Longbow glida fram på Vildmarksvägen! säger Jenny till Carup.

Hon menar att Sverige är ett högt prioriterat land för den superlätta elbilen, som väger ytterst låga 895 kg.
– Sverige har länge varit ett internationellt föregångsland när det gäller elbilsanvändning, så det är helt naturligt att passionerade svenskar är en hög prioritet för vår Speedster, fortsätter Jenny.
Speedstern gick från skiss till körbar prototyp på sex månader, ett resultat som uppfattas som extremt snabbt i bilindustrin. För att lyckas handlar det inte bara om att bygga en bil, utan om överträffa förväntningar.
– När man försöker göra något som aldrig har gjorts tidigare, och är en nykomling på marknaden, finns det både interna och externa förväntningar som man drivs att möta. Eller kanske snarare överträffa… Jag tycker att resultaten talar för sig själva, säger Jenny Kiesu.

Teamet som grundat Longbow har god erfarenhet från startups, och då vet man hur man får saker gjorda snabbt menar Jenny. Men vad innebär det i praktiken?
– Det är en bra fråga – och den går rakt in i kärnan av vad vi försöker uppnå. Redan från början använde vi beprövad industriell teknik och modulär konstruktion. Vi har i princip tittat på vad som finns tillgängligt längst fram inom elbilsindustrin som vi känner väl, och använt smart brittisk ingenjörskonst för att skapa en attraktivt och genomtänkt Speedster, fortsatte Jenny.
Longbow hämtar sin inspiration från brittiska klassiker som Lotus Elise och Jaguar E-Type. För att skapa en tidlös och elegant design har man valt att hålla sig borta från kortlivade trender. Resultatet? En ultralätt bil med mjukt rundade linjer och proportioner som påminner om sport- och tävlingsbilar från 1950- och 1960-talen.
– Man måste undvika element som känns för moderna eller trendiga, samtidigt som man hämtar inspiration från just dessa klassiker, avslutar Jenny.



Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















