Svenske Björn tänder bakljusen i hela EU

Nu kräver EU att vi ska tända bakljusen. Svensk forskning ka ha fällt avgörandet. 
– Folk har ingen aning om att de kör runt med släckta bakljus, säger Björn Lidestam, forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

EU har tagit beslut om att alla nya bilar måste ha tända bakljus. Det är en dramatisk kovändning från det tidigare regelverket.
– När man införde det här systemet med Daylight Running Lights så beslutades det att man inte behövde tända bakljusen, säger Björn Lidestam.

Han är forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut. För några år sedan genomförde Björn en studie kring skillnaden mellan att ha tända och släckta bakljusen. Det är den enda forskningsstudie som gjorts i ämnet, och nu tror många att det är den som fått EU att svänga om släckta bakljus. Studien visade att det fanns stora säkerhetsmässiga vinster med att ha tända bakljus även på dagtid. 

VTI-forskaren Björn Lidestam gjorde en unik studie av hur släckta och tända bakljus påverkar trafiksäkerheten. Nu har EU ändrat hela regelverket för nya bilar. Den här bilden kommer ur hans videostudie. Foto: Björn Lidestam / VTI

Experimentet var enkelt men genialt. Ändå blev resultatet tydligt. Trafikanterna blev mycket mer uppmärksamma om bilen hade bakljusen tända. 
– Vi gjorde ett experiment där vi filmade bilar som passerade ett fordon. Om det hade tända bakljusen så höll man ett större sidoavstånd.

Till sin hjälp hade Björn Lidestam två studenter. Det var inte mycket medel som de tilldelades för sin forskning. Men utifrån dem var resultatet mycket tydligt. 
– Ett intressant faktum i vår enkätstudie där man såg video inifrån en passerande bil var att om man först passerade bilen med tända bakljusen och därefter med släckta ljus såg man den lika bra. Det kallas för perceptuell dopning. Om du får en tydligare signal först blir det lättare att upptäcka senare. De som kör med släckta bakljus drar alltså nytta av de som har tända.

Nu tvingas biltillverkarna programmera om sina bilar och tända bakljusen, även på dagtid. Foto: Maths Nilsson

Sänkte hastigheten 

Forskningen visar på att tända bakljusen ger stora säkerhetsvinster i trafiken. Det ökar medvetenheten och uppmärksamheten hos alla andra i trafiken. 
– Nu hade vi ingen radar, men jag är ganska säker på att om vi mätt hastigheten, så skulle det visat att man även sänkte hastigheten om bakljusen är tända.

Den andra delen av undersökningen bestod i enkäter. Där fick de svarande titta på videoklipp. Det fanns en bil med antingen släckta eller tända bakljus. 
– Sedan gjorde vi en undersökning där folk fick svara på vilken bil som syntes bäst. Då svarade de att det var den med tända bakljusen.

Det här ska fasas ut. Om du har en bil med det gamla systemet behöver du ställa ljuset på halvljus istället för auto för att vara säker på att dina bakljus är tända. Foto: Anna-Karin Rundén

Alla trafikanter uppskattar när bakljusen är tända. Ändå kör man runt med släckta själv. Det här resultatet förbryllar forskaren. 
– Det märkliga är att 80 procent tror att de kör runt med tända bakljus. Men i verkligheten ligger det bara omkring 20 procent. Folk har alltså ingen aning om att de kör runt med släckta bakljus.

När studien var klar skickade Björn Lidestam resultatet till makthavarna. Ingen svarade honom. Han möttes av kalla handen. 
– När studien var klar hörde jag av mig till infrastrukturminister Andreas Carlsson och de tre svenska EU-parlamentariker som sitter med i trafikutskottet. Ingen svarade. 

Nu har EU tagit beslut om att kräva tända bakljusen. Den enda kända forskningen på området är Björn Lidestams. Vi har letat men inte hittat någon annan.
– Jag har svårt att tänka mig att de inte har tagit del av den forskning som finns. Vi hörde av oss till makthavarna, men som sagt fick vi inget svar.

 Ändå nämner EU inte den svenska forskningen när de går ut och ändrar reglerna.
– Lite märkligt kan man tycka. Sedan är det viktigt att man lyfter fram forskning som människor har arbetat hårt för att göra. Nädå, ja ä int’ bitter.
LÄS MER:


Dela med dig av Carup

Senaste nytt