Svenska biltokarna pressar nya BMW M5 Touring

På en bana i Eskilstuna får de möjligheten att maxa en BMW M5 Touring med hela 727 hästkrafter. Kraften i hybriden imponerar – men samtidigt har den en sjuk prislapp.
– Det är liksom stort, svulstigt och det är stor motor. Det är massa hästkrafter, säger Peder.

Svenska biltestarna Alrik Söderlind och Peder Karlsson på youtube-kanalen ”Förnuft & Känsla” har fått köra den nya BMW M5 Touring – en bil som de beskriver som ett riktigt monster med 727 hästkrafter och hybriddrift. Under testet på en bana i Eskilstuna så maxar de bilen när de gör allt ifrån att accelerera kraftigt till att slira. Paret imponeras av bilen – men samtidigt är det något med priset som ligger och gnager.

BMW M5 Touring har en dubbelturbo V8 4,4L. Den gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder och har hybridmotor vilket gör att den köra 61 kilometer på eldrift. Samtidigt väger den en del – hela 2,5 ton.
–  Det här är ju exakt right up my alley. Det är liksom stort, svulstigt och det är stor motor. Det är massa hästkrafter. Så det här är ju den här typen av bilar jag går igång på, säger Peder.

Alrik och Peder tar upp flera bra saker men också dåliga saker med bilen. Bland annat priset – strax över 1,6 miljoner kronor men också vikten.
– Vikten. Om du kör på riktig bana med hög hastighet, måste bromsa mycket kommer det vara jättejobbigt. Vikten kommer spela in, men på landsvägen påverkar inte vikten så mycket alls. För de har jobbat jättebra för att den inte ska kännas tung.

En sak som de imponeras över är prestandan. Peder försöker förklara medan han kör men medger att han har det lite tufft.
– Jag är lite okoncentrerad för att… jag tycker det här är fantastiskt. Jag gillar den här typen av bilar så mycket, jag ligger på trean, kör i 40 km/h, ställer på lite, så ställer den upp sig och bränner däck, säger Peder medan Alrik fyller i:
– Den vrider ut sig.

Peder Karlsson och Alrik Söderlind.

De jämför den med BMW M6 också, men precis som de berömmer bilens prestanda – så lämnar interiören mycket att önska. I slutet bedömer de också bilen på en 1-10 skala, utifrån prestanda, motorljud, spontant köpbetyg och annat. Samtliga betyg som de ger bilens olika delar ser du i klippet ovan, men vad gäller utstrålning, får den inte full pott:
– Utstrålningen är väl där den saknar med tanke på att den är ganska diskret, så där säger jag en åtta, säger Peder.
Tipsa om nyheter: [email protected]
LÄS MER: