Svensk uppfinning ska stoppa bränder i elbilar

Svensk superuppfinning kan lösa framtidens elbilsbränder. Första testerna visar på sensationella resultat.
– Vi har släckt litiumjon-brand och stoppat termisk rusning under testförhållanden, säger Svante Syk.

Brinnande elbilar är en farsot över hela världen. Om batteriet blir skadat och tar fyr är det fara och färde för alla i närheten. Fram till nu har det inte funnits en bra metod att släcka dem.
– Om man jobbar med litiumbatterier ska man kunna ha en släckteknik som kan bromsa innan brandförsvaret kommer fram, säger Svante Syk.

Allt började för några år sedan. Svante äger en gård på Västgötaslätten. En varm sommar började skogen brinna i hela Sverige och mitt i eländet fick han en lysande idé.
– Jag är också skogsbonde och 2018 var det bränder som rasade. Då funderade jag på om det inte fanns något bättre alternativ än att bomba med vatten.

Bilderna visar hur olika tester gick med tekniken. Foton: LN2Tech

Svante började att prata med experterna. Han gjorde intervjuer och började fundera över en idé som ingen annan hade tänkt på.
– Jag pratade med folk inom branschen och började att experimentera med olika tekniker. Då kom jag fram till att man kan använda flytande kväve. Det är otroligt kallt, nästan minus 200 grader och kan begränsa branden. Tekniken testades även på det statliga forskningsinstitutet Rice med stor framgång.

Över hela världen kommer det rapporter om brinnande elbilar. För brandkårer är det ett rent helvete. Det går inte att släcka de här bränderna som redan har tagit många liv i flera länder.
– Om det börjar brinna i ett litiumjonbatteri är det nästan omöjligt att släcka. Man får försöka att rädda omkringliggande saker. Genom en metod att spruta flytande kväve på branden begränsar man den till att bara en cell brinner upp, istället för att hela batteriet tar fyr och det blir en termisk rusning.

Här visar illustrationerna hur tekniken är tänkt att fungera. Foto: LN2Tech

Supermetoder brukar ofta innehålla en rad miljöfarliga ämnen. Svante däremot började fundera över ett ämne som vi har helt naturligt omkring oss.
– För att lyckas med detta har jag arbetat med att hitta en metod för att spruta flytande kväve på branden. Det är väldigt nytt, flytande kväve är något som knappt används alls inom kommersiella områden. Ändå är det mycket miljövänligt och kvävet återgår genast till atmosfären.

Det flytande kvävet är så kallt att även kan rå på en elbilsbrand. Genom att kasta det på de brinnande cellerna begränsar man spridningen.
– När man sprutar det på en brandhärd så blir det en extrem kyla som begränsar branden. Sedan är det ett problem med elbilar att deras batterier är inbyggda. Man behöver komma åt för att kunna släcka.

Han varnar alla elbilsägare. Man ska vara försiktig var man installerar en elbilsladdare.
– En fulladdad elbil innebär en brandrisk. Därför ska man se till att laddningen sker så långt borta från allt som du vill rädda som möjligt. Det vore också bra om den här metoden finns till hands för människor om något skulle hända.

Det är inte bara elbilar som kan ha nytta av den här metoden. Svante och hans kollegor ser flera intressanta användningsområden.
– Ett annat användningsområde är trähus, om de brinner och man sprutar vatten blir det en vattenskada. Men med flytande kväve kan man rädda mer av egendomen.

Metoden är patenterad i Sverige och snart även internationellt. Nu återstår bara att hitta ett sätt för Svante att nå ut till en bred publik.
– Vi har en bra metod som blivit testad och uppmärksammad. Men för att få ut den på marknaden så behöver vi samarbeta med någon. Någon som har musklerna att få ut den kommersiellt.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt