Riksvägen är på väg att rasa ner i älven. Reparationer stoppas eftersom området är Natura 2000.
– Det riskerar att rasa när som helst, säger Kenth Henriksson, projektledare på Trafikverket som sitter på myndighetskontoret i Karlstad till Tidningen Näringslivet.
Trafikverket gjorde 2016 en riskanalys av riksväg 62. Resultatet visade att vägen kunde rasa inom tio år. Efter det har frågan stötts och blötts mellan Trafikverket och Länsstyrelsen.
– När flera ogynnsamma faktorer sammanfaller, till exempel lågt vattenstånd, mycket nederbörd, kan ett ras komma tidigare än väntat. Det värsta som kan hända är att något landar i älven. Om det sker på natten och sikten är dålig kan det bli fara för liv och miljö i form av utsläpp från fordon, säger Kenth Henriksson, till Tidningen Näringslivet.
Allt började 2011. Då dök det upp en riskanalys hos Trafikverket i Karlstad. Enligt den fanns det stor risk för att riksvägen norrut var på väg att rasa rakt ner i Klarälven. Anledningen var erosionen som ständigt äter sig ut över strandbäddarna. Analyserrapporten visade på att erosionen gick snabbare än man först hade trott. Effekterna skulle mycket snart visa sig och det fanns en mycket stor risk att vägen snart skulle försvinna ner i älven.

Trafikverket gjorde noggranna undersökningar och lade fram flera förslag på hur man skulle kunna förebygga detta. I våras fick de blankt nej av Mark och Miljödomstolen. Området kring Klarälven är ett Natura 2000 område och det är skyddat.
– Det är en riktig djungel när man är inne i Natura 2000, med högre krav på vetenskaplig nivå och mer komplicerade processer. Vi har gjort vad vi kan och har anlitat världsledande experter på erosion som alla anser att våra förslag är rimliga, säger Kenth Henriksson.
Nu börjar tiden att rinna ut. Vägen blir allt sämre och transportnäringen lider. Samtidigt har vägen redan drabbats av flera ras. Då har det varit avstängt i flera veckor. Trafikverket kommer nu att försöka överklaga beslutet till Högsta domstolen. Man hänvisar till att den allmänna nyttan och säkerheten väger tyngre än de miljöaspekter som förs fram.
Det har även talats om att dra vägen till en annan sträckning. Det skulle i så fall vara ett mycket kostsamt projekt. Det kan komma att kosta miljardbelopp för att ta hänsyn till ett Natura 2000-område.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.