Betongblock stora som kryssningsfartyg guppar i havet. Varje block väger 73 000 ton och är 217 meter långt. Danska supertunneln Fehmarn-Bält som för Sverige närmare Tyskland skakas av en kris.
Danskarna började tjata om att bygga en tunnel under Östersjön redan efter andra världskriget. I flera decennier ringde Köpenhamn först Bonn, sedan Berlin och undrade om de inte för en gång skull borde koppla ihop de båda länderna. Till slut gick tyskarna med på saken. Man skrev under ett avtal i Berlin. Och 2007 tog man ett första spadtag.
Förbindelsen mellan den tyska ön Fehmarn och danska Rödby skulle revolutionera transporter och resandet i norra Europa. Tyskland hamnar bara ett par timmar bort för svenskar.
– Det här kommer att göra så vi kommer ännu närmare kontinenten. När den är klar tar det tre timmar att åka från Malmö till Hamburg, det förändrar mycket, säger Linus Eriksson, vd för Öresundsbron till Carup.


Men Fehmarn-Bält-förbindelsen hemsöks av motgångar och skakas nu av en kris. I Rödby hamn ligger gigantiska betongblock och guppar i havet Blocken är 217 meter långa, 43 meter breda och har en diameter på nio meter. Varje betongblock väger hela 73 000 ton och folket i den danska staden tycker att de är fula.
Sedan har också det nederländska bolaget som muddrade havsbotten gjort fel. Förbindelsen sträcker sig 18 kilometer under havsytan. Något gick snett och då påverkas hela bygget.
– Tidsplanen ligger kvar för att man ska vara klara till 2029 eller 2030. Man har inte justerat den för att kunna göra ändringar utan att tappa i trovärdighet, säger Linus Eriksson.

Betongfundamenten går inte att sänka ner. Först är det problem med specialfartyget Ivy som byggts speciellt för detta. Fartyget levererades från sitt polska varv redan förra året. Men det har legat för ankar sedan dess. Anledningen är att den danska sjöfartsmyndigheten ännu inte kunnat godkänna Ivy för uppdraget. Därför ligger hon för ankar och kostar pengar utan att kunna göra det som hon är byggd för.
Det är trettio meter från ytan till havsbotten mellan Fehmarn och Rödby. På vissa platser har nederländarna muddrar tre centimeter för mycket. Även om Ivy blir sjöklar så kan man inte sänka ner de enorma betongfundamenten.
– De har förseningar och har muddrat för mycket. Jag var där för några veckor sedan och tittade på bygget, men det fortsätter och man kommer att bli klara, säger Linus Eriksson.
Ingen vet när havsbotten är redo. Eller när det danska sjöfartsverket godkänner Ivy. Det har inte kommit några uppgifter om varför man inte godkänner skeppet. Förbindelsen kommer att invigas om några år. Kostnaderna fortsätter att stiga. Men det ska bli klart till varje pris. Samtidigt finns det flera utmaningar. Tyskland säger nu att deras förbindelser inte blir klara förrän 2032.
– Tidigare har färjetrafiken i Rödby varit den stora flaskhalsen. Men så fort förbindelsen är klar kommer det att bli Sverige. Regeringen har bestämt att man ska göra satsningar på infrastrukturen i Skåne, men Trafikverket har ännu inte gjort något, säger Linus Eriksson.
När trafiken från kontinenten kommer till Sverige blir det problem. Det svenska vägnätet är inte anpassat efter vad som kommer att hända.
– Idag har vi 2000 lastbilar om dagen över Öresundsbron. Med den nya förbindelsen kommer det att bli ännu fler. Samtidigt har vi E6 som är fullproppad, jag kör där varje dag och det är ständiga olyckor.

I Tyskland har man planerat att bygga nya järnvägsförbindelser till tunneln. De har också drabbats av förseningar. Fredagen den femte december ska frågan upp i Förbundsdagen. Bygget planerar att bli mycket dyrare än planerat. Nu tror man att slutnotan kommer att hamna kring 82 miljarder kronor. Ungefär lika mycket som Öresundsbron och Förbifart Stockholm tillsammans.
– När tunneln öppnas kommer inte järnvägen att vara klar, därför kommer det först att vara lastbilar som sköter transporterna, säger Linus Eriksson.
Öresundsbron går med vinst. Det har de gjort sedan 2012. Den stora vinsten ligger inte hos ölsugna svenskar. Det är istället turister från andra länder som upptäcker Sverige och den svaga kronan.
– Idag är det danskar som är de vanligaste kontantkunderna hos oss. Det är de som åker ett par gånger om året. På andra plats är det faktiskt inte svenskarna, det är tyskarna. Allt fler hittar norrut för att åka på semester.
Så fort Fehmarn-Bält är klar kommer det att bli problem i södra Sverige. Trafiken ökar så mycket att de redan överbelastade vägarna kan krackelera.
– Vi behöver komma igång och bygga ut kapaciteten i södra Sverige för att hänga med. Om några år är förbindelsen färdig och då blir det konsekvenser, avslutar Linus Erikssson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















