Struntade i oljebyte i 4800 mil – detta hände

Ägaren köpte en begagnad Honda och struntade sedan i att byta olja trots att bilen kördes tusentals mil. När motorexperten Eric Berg öppnade upp motorn avslöjades konsekvenserna.
– Det här är hemskt. Varför gör man såhär?

Ägaren körde bilen tills den knappt tog sig uppför den egna uppfarten. Motorn orkade inte längre dra bilen och var i praktiken döende. Men det handlade inte om någon mystisk fabriksdefekt eller otur. Bilen hade inte fått ett enda oljebyte på över 4 800 mil. Nu visar motorexperten Eric Berg från Youtube-kanalen I Do Cars exakt vad som händer när man helt ignorerar servicen.

Bilen är en Honda CR-V från 2018 med 1,5-liters turbomotor och köptes begagnad med runt 19 000 mil på mätaren. Efter köpet fick den varken service, olja eller filterbyte. Ägaren körde vidare tills den nästan inte gick att rulla längre. När motorn rullat 24 500 mil kom den till Eric och skadorna var omfattande:
– Jag kan inte förstå hur någon gör så här.

Redan vid första demonteringen står det klart vad som hänt. Turbon hade havererat totalt. Axeln hade gått av, turbons rotorhjul och hus hade slagits sönder och muttern hade hittats i luftfiltret dit den absolut inte hör hemma.
– Det här händer när oljan inte byts och smörjningen bryter samman, säger Berg.

När ventilkåpan lyftes av förändrades stämningen i hela garaget. Den tjocka, svarta massan under locket fyllde luften med en stickande lukt. Oljan hade förvandlats till en slemmig, tjärliknande smörja som låg i tjocka lager över kamaxlar, ventilstyrningar och alla rörliga delar.
– Allt är täckt av tjock, slemmig oljeslafs.

Även längre ner i motorn var resultatet förödande. Oljepannan var fylld av en av de grövsta slamavlagringar han sett på länge. Det som borde varit flytande motorolja var nu som en seg brun lera med metallglitter i. Oljefiltret som kämpat länge utan flöde var delvis kollapsat.
– Filtret gjorde sitt bästa, men det var helt igensatt.

När vevaxeln och lagren plockades loss avslöjades den verkliga katastrofen. Alla lagerskålar var nerslitna till rent koppar. Ett tecken på extrem oljebrist och metall-mot-metall-kontakt under lång tid.
– Varenda lager är nerslitet till koppar, säger Berg och jämför skicket med lager från tävlingsmotorer som gått på extrema varv och hög belastning – inte en vanlig familjebil.

“Kolla på allt glitter” utbrister Eric Berg

Berg konstaterar att själva motorkonstruktionen faktiskt visade sig oväntat tålig och hade orkat längre än många andra motorer skulle ha gjort. Men trots det finns inget att rädda utan en totalrenovering och kraftigt maskinbearbetning av alla kritiska delar.

Han passar också på att ge en viktig lärdom kring serviceintervall och bilägande. Oljebyten blir successivt dyrare men ingen kostnad i världen är i närheten av ett motorbyte.
– Det finns ingen poäng med att skjuta upp service. Det blir alltid mycket dyrare i slutändan, säger han.

Enligt Berg är problemet vanligt i moderna bilar där serviceindikatorn bygger på algoritmer och förutsätter ideala körförhållanden. För den här Honda-ägaren spelade det ingen roll. Varningarna ignorerades fullständigt.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt