Stor konkurs i TMA-bolag kan vara olaglig

Över 50 anställda berördes när en av landets största TMA-verksamheten försattes i konkurs. Men nu hävdar självaste vd:n att konkursen inte gått rätt till och att det skett bakom hans rygg.
– Jag hade ingen aning om att en konkursansökan skulle lämnas in, säger bolagets vd Mattias Karlsson.

TMA-bolaget i Nyköping försattes i konkurs i september. När beslutet togs drabbades inte bara personalen av en oväntad chock. Även bolagets enda ordinarie styrelseledamot fick beskedet först när banken ringde honom.
– Jag fick inte delta i något beslut om att begära bolaget i konkurs. Det här har inte gått rätt till, säger Mattias Karlsson, vd och ensam ordinarie styrelseledamot till Södermanlands Nyheter.

Redan samma morgon som beskedet kom pågick krismöten hos flera aktörer som är beroende av bolaget. Vintersäsongen stod för dörren och TMA-bilarna används dagligen för att skydda trafikanter, rycka ut vid olyckor och hålla vägarna farbara. Bland de anställda var chocken total.
– Det kom ett mejl om att vi var försatta i konkurs. Inte hade vi fått någon förvarning eller liknande. Det var en riktig kalldusch, sa Jim Öster, arbetsledare på TMA i Nyköping, till Carup då.

Företaget hade omkring 50 anställda och omfattande uppdrag inom snöröjning och halkbekämpning. Under 2022 och 2023 gjorde bolaget tillsammans vinster på över 15 miljoner kronor. Sommaren 2024 sålde Mattias Karlsson verksamheten till Nordic Roadways. Kort därefter började ekonomin försämras, och 2024 slutade med ett minusresultat på 1,3 miljoner.

Men trots det stora uppdraget i vinterväghållningen kom konkursen från en dag till en annan. I konkursansökan står det att Mattias Karlsson var arbetsbefriad av personliga skäl och att styrelsens suppleant Christina Åqvist därför trätt in och ensam kunnat teckna bolagets firma. Men Mattias Karlsson säger att det är fel.

Han säger att han tillfälligt var arbetsbefriad som vd och inte som styrelseledamot.
– Jag hade ingen aning om att en konkursansökan skulle lämnas in. Jag fick höra att bolaget hade försatts i konkurs via banken. ”Nä, det kan inte stämma”, var min spontana reaktion, säger Karlsson.

Han menar att något centralt saknas: ett formellt styrelsebeslut.
– Beslut om att försätta ett bolag i konkurs är ett av de mest ingripande beslut som en styrelse kan fatta. Enligt aktiebolagslagen ska därför ett sådant beslut fattas av styrelsen kollektivt.

I ett mejl till Södermanlands Nyheter skriver Christina Åqvist att konkursansökan är undertecknad av behörig firmatecknare och redan prövad av tingsrätten. Hon backar samtidigt från uppgiften om att Mattias Karlsson skulle ha varit arbetsbefriad även som styrelseledamot. Hon uppger att situationen lett till en intern utredning och kommenterar inte mer.

För många i branschen är frågan nu både praktisk och juridisk. Terranor som ansvarar för stora delar av vägunderhållet åt Trafikverket uttryckte tidigt oro.
– Jag tror att Terranor är oroligt nu. Vintersäsongen drar igång redan den 15 oktober och då kanske det inte finns några snöplogar. Alla våra 18 plogar kanske inte kan användas, sa Jim Öster till Carup när konkursen blev känd.

Eftersom Mattias Karlsson anser att konkursbeslutet kan ha tagits på felaktiga grunder har han nu vänt sig till Tillsynsmyndigheten för konkurser och begärt en granskning. Och medan utredningen rullar vidare väntar både myndigheter och trafikanter på besked. Samtidigt som vintervägarna snabbt blir allt mer svårkörda.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt