Stor höjning av 98 oktan bensin – om 3 veckor

Om några veckor höjs reduktionsplikten. Det här händer med den 98-oktaniga bensinen.
– Med enbart 5 volymprocent etanol kommer 98-oktanig bensin inte att uppfylla kravet i reduktionsplikten, säger Åsa Henriksson, produkt och miljöexpert hos Drivkraft Sverige. 

Den första juli höjer regeringen reduktionsplikten. Bakgrunden är EU:s krav på att sänka koldioxidutsläppen. Annars riskerar vi dryga böter. Det här innebär att vanlig 95-oktanig bensin kommer att blandas ut med tio procent etanol. Då blir den ungefär 30 öre dyrare per liter. Samtidigt sänker regeringen skatten med 40 öre. 

Dieseln drabbas lite hårdare. Den här folkkära miljöboven kommer att blandas ut med 13-14 procent förnyelsebar diesel, som till exempel HVO. Eftersom den är betydligt dyrare än diesel kommer priset att bli något högre efter första juli.

Redan idag är 98 oktan betydligt dyrare än 95 oktan. Den 1 juli kan den bli ytterligare en rejäl höjning av 98 oktan. Bränslebranschen kan idag inte uppge exakt hur mycket.

Sedan finns den gamla hederliga 98-oktaniga bensinen. Populär, inte minst bland bilentusiaster. Många undrar vad som kommer att hända med den 1 juli.
– Rent kvalitetsmässigt kommer den 98 oktaniga bensinen inte påverkas av den höjda reduktionsplikten. Bensin 98 kommer, i de allra flesta fall, innehålla max 5 volymprocent etanol. Det är viktigt att kontrollera markering på pump för att säkerställa det maximala etanolinnehållet, speciellt om man har ett fordon som  man inte kan tanka med bensin som har en högre etanolhalt än 5 procent, säger Åsa Henriksson.

98-oktanig bensin är ett huvudbry för de ansvariga. Den kommer att finnas kvar, men på bekostnad av andra bränslesorter.
– Eftersom bensin 98 ingår i reduktionsplikten kommer den sannolikt att påverkas prismässigt av de högre kraven i reduktionsplikten. Med enbart 5 volymprocent etanol kommer 98-oktanig bensin inte att uppfylla kravet i reduktionsplikten. Underskottet måste kompenseras av ett överskott från andra produkter som omfattas av reduktionsplikten, säger Åsa Henriksson. 

Många undrar varför den 98-oktaniga bensinen är dyrare. Det förklarar experten Åsa Henriksson tydligt för oss.
– Bensin 98 är dyrare att producera än bensin 95. Ett högre oktantal kräver en mer avancerad raffinering, denna kan vara mer energikrävande och också kan ge ett lägre utbyte vilket höjer produktionspriset. 

Det finns även en annan metod att tillverka 98-oktanig bensin. Den blir också dyrare än vid raffineringen. 
– I många fall tillsätts även andra rena produkter för att höja oktantalet, till exempel isooktan, MTBE eller ETBE, dessa har ett högre pris än bensin vilket gör att priset på bensin 98 blir högre än för bensin 95, avslutar Åsa Henriksson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt