En mästerlig rallykung firar ett dubbelt jubileum. Det har gått 40 år sedan Stig Blomqvist tog sitt historiska VM-guld i rally. Och 40 år sedan han vann Svenska Rallyt.
– Jag kör snabbare i dag än 1984, har Stig ”Mäster” Blomqvist sagt till Carup.
Fyrtio år har passerat sedan den ikoniska duon firade dubbelt. Ihop med kartläsaren Björn Cedergren körde han hem det svenska rallyt för sjunde gången vilket kröntes med ett VM-guld, det andra och senaste i svensk rallyhistoria år 1984.
Bilsportarvets gratulationer är en av alla hyllningar tilldelade den älskvärda rallylegenden där han beskrivs som en “komplett förare”. Den folkkära och internationellt hyllade Stig Blomqvist har deltagit i hela nittio VM-tävlingar och trettio svenska rallyn. I Svenska rallyt vann Stig fem totalsegrar med Saab och två med Audi.
Under sin karriär dominerade han till stora delar svenskt rally och körde hem makalösa nio SM-guld under tre decennier. Därtill har han således även tävlat i rallycross, backe och banracing med flera fina mästerskapssegrar och triumfer. Bland annat nordiska mästerskap i rally och banracing.
Även på äldre dar har rallymästaren på klassiskt manér nått fina framgångar. År 2009 totalvann han exempelvis Midnattssolsrallyt i en Ford Escort med kartläsarkollegan Leif Ahlin.
Svenske rallyikonen Stig Blomqvist är väl förknippad med Audi Quattro, den klassiska modellen som i år fyller 44 år. Quattro kom att revolutionera rallyvärlden med fyrhjulsdrift och var även modellen som Stig Blomqvist vann VM-guld i. I dag skulle den 77-åriga rallykungen köra ifrån sig själv, hävdar bestämt Ingenjörerna på Audis huvudkontor i tyska Ingolstadt. När Carup frågade Stig Blomqvist om det höll han med.
– Allting är jävligt förfinat i dag, jag skulle köra ifrån mig själv från 1984, har Stig ”Mäster” Blomqvist sagt till Carup.
Skepsisen mot fyrhjulsdrift motbevisades rejält av den mäktige svensken som kom att dominera rallyvärlden året 1984. Där han kammade hem sex av tolv deltävlingar och överlägset vann på totalt 125 poäng.
– Många inom rallysporten blev chockade över att den var så snabb. Alla trodde det var en seg jeep. Audi Quattro var en fantastisk bil.
Segrarna radades upp på led i den fyrhjulsdrivna Quattron fram till en av de sista deltävlingarna i Elfenbenskusten då Stig Blomqvist dök upp i en ny kortare Sport-Quattro.
– Jag trivdes bäst med den långa Quattron, den andra korta var lite snabbare på vissa underlag, främst asfalt. Jubiléet firas, förutom med helgens vältajmade Rally Sweden, med fina inviter och hyllningar från anrika Goodwood Race Circuit och så förstås Audi. Vars rallyhistoria och arv förblir tätt förknippat med den legendariska örebroaren.
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.