Stig Blomqvist: ”Elbilar så tunga med batterier”

Rallyesset Stig Blomqvist har provkört nya elbilen Polestar 3 på is och lärt märket tricket med ”Scandi Flick” på is. Han imponeras av bilens kraftfulla elmotorer. Men ”Mäster” är inte helt såld på elbilar.
– Det kändes okej att köra bilen, men elbilar är så tunga med deras batterier, säger Stig Blomqvist. 

Den svenske rallyikonen Stig Blomqvist blev rallyvärldsmästare 1984 i en Audi Quattro med sin 5-cylindriga turbomotor och fyrhjulsdrift. 40 år senare är Stig fortfarande starkt associerad med den legendariska bilmodellen Quattro och därför förvånades många när han i veckan dök upp i en reklamfilm för Polestar som du kan se här. Något han själv menar var lite av en slump.
– Det var en engångsgrej som passade bra då jag var i Jokkmokk redan, säger Stig Blomqvist till Carup. 

I en reklamfilm får vi se hur den svenske rallykungen kör Polestar 3 på en isbana i Jokkmokk för att lära bilmärket hur man gör en “Scandi flick”. Tekniken är något som Stig kom på så att han kunde dominera vägarna under sin karriär som rallyförare. Vad tricket går ut på är att du som förare medvetet rubbar bilens balans så att du kan ta dig runt skarpa kurvor snabbare än dina motståndare. 

Många är vana att se Stig Blomqvist i en Audi, men nu har han testat en Polestar 3.
Mäster lärde ut den ädla konsten i att köra nya Polestar 3 med ”Scandi Flick”.

För att undvika att alla hjulen snurrade i samma hastighet genom en kurva kastade Stig bilen åt motsatt håll från kurvan, detta rubbade bilens balans. Sedan handlar det också om att svänga in i kurvan åt motsatt håll så hårt det går. Det gör att framvagnen dras in i kurvan och vikten flyttas från bakvagnen, vilket gör att den tappar greppet. Om du då trampar gasen i botten förlorar du greppet ännu mer och du startat en fyrhjulssladd. Ifall “Scandi flick” gjorde Polestar 3 snabbare på isen är Stig inte säker på.
– Det är väldigt svårt att jämföra, säger Stig Blomqvist. 

Stig som vanligtvis inte kör elbilar tyckte det var en roligt att få testa att köra Polestar 3. Modellen har 517 hästkrafter och väger in på 2670 kg. Det kan jämföras med Stig Blomqvist mästarbil från 1984 som vägde in på mindre än 1100 kg
– Det kändes okej att köra bilen, men elbilarna är så tunga med sina batterier, säger Stig Blomqvist. 

I år är det 40 år sedan Stig Blomqvist blev världsmästare i rally i en Audi Quattro.

Rallymästaren har fortfarande inte bestämt sig för en säker åsikt om elbilar. Han har tidigare kört Audi e-tron i olika sammanghang.
– Alla har olika tankar och sitt att tänka på. Jag avvaktar för att se vad som händer, säger Stig Blomqvist. 

Är Polestar 3 snabbare än din gamla rally-Audi från 80-talet? 
– Nää det tror jag inte, kanske en liten stund i början, men sen är det slut på ström. Det är svårt att spekulera i, säger Stig Blomqvist. 

Trots elbilars snabba framfart inom bilvärlden de senaste åren har de ännu inte fått något stort genomslag i motorsporten. De allra största tävlingarna körs fortfarande av bilar med förbränningsmotorer, även om elbilar gör sitt intåg i olika racingserier. Om elbilar kommer ta över rallyvärlden verkar inte Stig Blomqvist helt säker på.
– Det är svårt att säga, men det känns som att det är en bit bort. Det kommer nog börja prövas i olika serier, men det kommer förmodligen att dröja, säger han. 
LÄS MER: