Den krisande elbilstillverkarens chefsingenjör fick plötsligt sparken utan någon förklaring. Nu avslöjas han detaljer om avskedet. Och anklagelser om chockerande ord som anspelar på hans bakgrund.
Svindyra elbilen Lucid har länge lyfts fram som en av världens mest avancerade elbilar. Men bakom den glänsande fasaden pågår ett drama som nu skakar hela företaget. När chefsingenjören Eric Bach plötsligt försvann från sin topposition förklarades aldrig varför. Nu avslöjas i en stämning att han ska ha blivit sparkad efter ett internt bråk. De ord som påstås ha sagt sticker ut och anspelar på hans tyska härkomst.
Eric Bach var i tio år en av Lucids mest betydelsefulla personer. Han ledde utvecklingen av både lyxsedanen Air och den nya el-suven Gravity och belönades flera gånger med höjda ersättningar, aktier och beröm från ledningen. Enligt stämningen hade en styrelsemedlem till och med informellt lovat honom en befordran till teknikchef. Men i slutet av 2024 ska något ha hänt.

Bach beskriver hur Lucids HR-avdelning startade en intern kulturutredning som, enligt honom, ”snedvridits” till hans nackdel. Han säger att han stängdes ute från styrelsemöten, fick kraftigt minskat ansvar och att kollegor plötsligt började behandla honom annorlunda. Allt detta framgår i stämningsansökan som The Drive publicerat i sin helhet.
I den går också att läsa det som fått mest uppmärksamhet. I mitten av 2025 ska en anonym kollega ha berättat för honom att Lucids egen HR-chef Rachael Rivera under utredningen uttryckt sig rasistiskt om honom. Eric Bach är född och uppvuxen i Tyskland:
– German nazi, ska hon ha kallat honom, enligt kollegan.
Bach uppger att han själv slog larm internt och att företaget vid en senare genomgång bekräftade att hon faktiskt hade kallat honom nazist. Ändå ska Lucid enligt honom ha valt att skydda HR-chefen och i stället kritiserat honom för ”oprofessionellt beteende”. En annan högt uppsatt chef ska enligt stämningen ha uttryckt att hon “hatar Bach så mycket”. Trots det stoppades hans klagomål, skriver hans advokater.
Bach hävdar att Lucid försökte tvinga honom att säga upp sig. När han vägrade ska han ha blivit avskedad. I stämningen betonas att Lucid i många år visat stort förtroende för honom. Därför menar han att uppsägningen inte kan handla om prestation. Utan om att han gjorts till syndabock när företaget kämpat med mjukvaruproblem, kvalitetsbrister och förseningar i produktionen av sina modeller.

Lucid själva slår ifrån sig anklagelserna.
– Enligt vår uppfattning är herr Bachs juridiska påståenden absurda. Vi är övertygade om att fakta som kommer fram under rättsprocessen tydligt visar de legitima skäl som låg bakom hans uppsägning, skriver företaget i ett uttalande till The Drive.
En källa inom företaget kallar Bachs anklagelser ”grundlösa” och säger att problem i produktutvecklingen motiverade bolagets beslut. Enligt källan ska Lucid ha ansett att hans ledning av produktarbetet lett till förseningar och kedjeeffekter, även om mjukvaruavdelningen inte direkt låg under honom. Efter hans avsked befordrades den tidigare drivlinjechefen Emad Dlala till att leda hela ingenjörs- och digitalutvecklingen.
Bach menar däremot att han blivit diskriminerad på grund av sin bakgrund. Hans advokater påpekar att det är ”extremt allvarligt” att kalla en tysk medborgare nazist. Särskilt i ett företag där han dessutom talar engelska med tysk brytning. Han kräver nu juryprövning och planerar att anmäla företaget till både den amerikanska arbetsrättsmyndigheten EEOC och Kaliforniens civilrättsmyndighet.
För Lucid som redan brottas med svag försäljning, mjukvaruproblem och stora förluster är detta ett rättsfall som riskerar att fördjupa krisen. Att en av företagets mest profilerade ingenjörer lämnar med anklagelser om rasism och intern maktkamp är något som kan få långvariga konsekvenser för elbilstillverkaren som en gång sades vara Teslas främsta utmanare.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















