Sommarmissen som förstör din motor

Här är misstaget du kan begå i sommar som förstör din motor. Motorexperten Eric Berg varnar för att det är vanligare än vad man kan tro.
– De tror att de kan klara det, säger Eric Berg.

Snart är sommaren här, och med den kommer allt fler skyfall som blivit allt vanligare i Sverige efter klimatförändringarna de senaste åren. På grund av det kraftiga regnet kan det bildas stora vattensamlingar som ibland kan sträcka sig över större och mindre vägar. Det har också blivit allt vanligare att viadukter översvämmas helt. En miss som många svenska bilister gör är att köra bilen genom vattnet som täcker vägen. Många tror att bilen ska kunna köra igenom. Detta kan få enormt tråkiga konsekvenser.

Om du har riktigt otur kan motorn suga in vatten, och då är den förstörd för gott. Detta är något Eric Berg, som undersöker trasiga motorer, vet en hel del om. Enligt honom begår många bilister misstaget oftare än vad man kan tro. De flesta inser inte hur djup vattensamlingen faktiskt är. 
– Jo, jag kan klara det, är något många tänker innan det är för sent, säger han.

I ett av Eric Bergs senaste klipp på hans Youtoubekanal har han fått in en knäckt 2,5-liters V6-motor som tidigare satt i en Infiniti G25. Enligt honom är den ett tydligt exempel på när bilägaren inte respekterat hur farligt det kan bli när man kör igenom en större vattensamling. 
– Idag tar vi reda på varför denna motor byttes ut och ser exakt vad som händer när du fattar dåliga beslut med din bil, säger Eric.

Han inleder sedan sin och tar nästan genast loss tändstiften. De är alla i ett sämre skick, men han ser inga tydliga skador som kan ha orsakats av vatten. 
– De är riktigt slitna tändstift och har definitivt gått en hel del mil, säger Eric.

Han tar sedan en titt på insugsportarna som också ser ut att vara i ett okej skick. Efter det tar han loss den första ventilkåpan. Därunder kan han inte heller se något förbjudet glitter. Även när han tittar på den andra sidan kan han inte se några fel.  
– Jag kan inte se någonting som verkar fel, säger Eric.

När Eric undersöker oljetråget upptäcker han några halvstora metallbitar som inte ska vara där. Han tror att delarna kommer från någon av motorns kolvar. 
– Ni ser små kolvpopcorn-delar, säger han.

Däremot, när Eric tar en närmare titt på motorns kamkedja kan han inte se några tecken på problem. På grund av kedjans skick tror han att motorn inte har gått särskilt långt alls. Motorgurun tar sedan loss det första topplocket och får då genast syn på problemet.
– Vi har helt klart problem, säger han.

Enligt Eric är det tydligt att en av kolvarna har slagit i topplocket. Han tar även en titt på topplocket och ser då tydliga indikationer på att ventilerna förmodligen har böjts på grund av kollisionen. Eric tar efter det loss det andra topplocket och ser då inga tecken på fel. 
– Alla kolvar ser faktiskt okej ut här, säger han.

Eric tar loss alla kolvar och upptäcker att de flesta fortfarande är i bra skick. Men två stycken sticker ut från mängden. En vevstake är böjd och en annan har gått av på mitten.
– Den som har gått av orsakade förmodligen den största skadan på motorblocket, säger han.

Enligt Eric är denna motor ett tydligt fall av hydrolock, vilket är när en av cylindrarna fylls med till exempel vatten, vilket sedan gör att motorn havererar.
– Någon måste ha kört genom en vattensamling, och luftintaget var tillräckligt långt ner så att det tog in vatten istället för luft, säger Eric. 

Eric säger att det krävs ganska mycket vatten för att det ska kunna ske, men att problemet har blivit allt vanligare.
LÄS MER: