IM L6 är elbilen med ett solid-state-batteri som klarade älgtestet utan förare. Förutom en otrolig AI-teknik kopplat till ett digitalt chassi erbjuder modellen en räckvidd på mer än 100 mil. Bilen ska debutera om några dagar.
Älgtestet som har sina rötter i Sverige gör för att testa bilen i nödsituationer och simulera en utspringande älg eller ett barn. Vanligten görs testet med en förare i bilen, men inte när IM Motors skulle testa sin nya modell IM L6 med solid state-batteri. Elbilen kördes enbart av avancerad AI-teknik kopplad till en digital chassiteknologi och klarade testet felfritt i en hastighet på 71 km/h.
IM Motors nya superbil har en unik digital chassiteknik. Den kallas Vehicle Motion Control och kommer stödja ett flertal funktioner, däribland krabbgång.
– Är gränsen nådd när “chassit” blir “digitalt chassi”? Eller kan vi drömma större, ska IM Motors vd Liu Tao sagt, enligt Cnevpost.
IM L6 kommer debutera i Kina i början av maj. Elbilen har ett solid-state-batteri som gör att bilen inte vägr mer än vanliga elbilar trots att den får en längre räckvidd. IM L6 har en räckvidd på över 100 mil. Den kinesiska biltillverkaren grundades 2020 av SAIC. Tidigare har IM Motors modellen IM L7 och två andra större stadsjeepar som heter IM LS6 och IM LS7.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.