Koenigsegg lyckades slå världsrekordet som elbilen Rimac Nevera R hade. Det kom som en chock för Rimacs vd som nu tar upp kampen igen.
– Nevera R är verkligen en raket. Så jag trodde att rekordet skulle stå ett tag. Men så blev det inte.
Rekordstriden mellan Koenigsegg och Rimac Nevera har nått nya höjder. Nyligen tog Koenigsegg tillbaka världsrekordet för 0-400-0 km/h med Jesko Absolut och satte samtidigt ribban högre än någonsin. Men Mate Rimac som är vd för Rimac Automobili är långt ifrån att ge upp kampen och välkomnar det nya världsrekordet.
– Koenigsegg har precis slagit vårt världsrekord för 0–400–0, så den här klisterlappen är inte längre giltig. Men jag är inte ledsen över det, tvärtom. Jag älskar att tänja på gränserna, driva tekniken framåt, och jag gillar verkligen den här hälsosamma rivaliteten mellan Koenigsegg och oss.
Historien är lång. 2019 satte Koenigsegg Regera standardtiden på 31,49 sekunder. Rimac Nevera R slog det 2023 med 29,93 sekunder. Men Koenigsegg återtog rekordet samma år med 28,81 sekunder. Jesko Absolut förbättrade ytterligare sitt rekord i juli 2024. Rimac skulle dock komma igen och slog tillbaka med 25,79 sekunder.
– Vi kom med Nevera R som har 200 hästkrafter mer, alltså 2100 hästkrafter jämfört med Navara. Och det var en väldigt snabb tid. Den bilen är verkligen en raket. Så jag trodde att rekordet skulle stå ett tag, men så blev det inte, säger Mate.

Den 7 augusti på Örebro flygfält gjorde fabriksföraren Markus Lundh det som många trodde var omöjligt. I en Jesko Absolut med optimerad mjukvara kallad “Absolut Overdrive” krossade han Rimacs tid och satte en ny världsrekordtid: 25,21 sekunder. Det är mer än en halv sekund snabbare än elbilen som tidigare slagit rekord. Och det på en bakhjulsdriven V8-bil mot en fyrhjulsdriven elbil.
– Det är sådant som driver teknologin och i stort sett hela branscher framåt när folk tävlar mot varandra, särskilt på ett hälsosamt och vänskapligt sätt, som vi gör med Koenigsegg. Jag är verkligen glad över det. Så, grattis Christian, grattis Koenigsegg, hatten av för er.

Och nu ska Rimac återigen försöka bli snabbast.
– Koenigsegg kom tillbaka och slog rekordet igen med Jesko Absolute. Men självklart kommer vi inte stå stilla. Det ser ut att bli ganska hektiskt här i Zagreb. Och det gäller nog även hos dem i Ängelholm, så nu är det full fart.
Christian Von Koenigsegg har också uppmärksammat Mate Rimacs Instagram-inlägg och kommenterat:
– Schysst av dig kompis. Tack. Och ja – game on!
Hemligheten ligger i Koenigseggs LST-växellåda som vi i en tidigare artikel djupdykt i. Light Speed Transmission har finjusterats med ny mjukvara och ett avancerat vridmomentkontrollsystem, som hanterar Absoluts grepp på sätt som aldrig tidigare setts. Christian von Koenigsegg beskriver prestationen som nästan “magisk” och ett bevis på att gamla sanningar kan skrivas om.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.