Motorexperten Charles Sanville visar sin bästa metod på hur man hittar oljeläckor i motorn. Om läckan inte repareras kan det få tråkiga konsekvenser.
– En del läckor kan vara små, men riktigt skadliga, säger Sanville.
Oljeläckage i motorn är ett av de mest förrädiska problemen en bilägare kan stöta på. Oftast kräver det en åtgärd omedelbart då en liten läcka kan leda till omfattande skador och dyra reparationer på din motor. En som har stenkoll på bästa sätten att hitta oljeläckor är motorgurun Charles Sanville från Youtubekanalen “HumbleMechanic”.
– Oljeläckor kan komma i alla möjliga typer av former och storlekar, säger han.
I ett av sina klipp listar motorexperten några av sina bästa tips på hur du själv kan hitta oljeläckor i din motor.
– Du kan även använda samma metod för att hitta andra vätskeläckage i din bil, säger Sanville.
Sanville menar att första steget i hans metod är att ta reda på ifall motorn verkligen läcker olja. Det första han gör är att lyfta på motorhuven för att kunna titta närmare på motorn ovanifrån.
– Akta er så att ni inte bränner er på motorn ifall den är varm, säger han.
Det du ska leta efter som kan vara tecken på läckage är ifall det är blött någonstans vid motorn. Det är även viktigt att kolla så att motorn inte har några fläckar.
– Självklart kollar vi även efter pölar av olja eller andra tydliga tecken på läckage, säger Sanville.
Efter det är det dags att ta en titt på motorn underifrån. Där är det dock mycket svårare att se vart läckan har sitt ursprung. Därför lägger Sanville en kartong under motorn i en natt för att dagen efter kunna se ifall det droppar olja eller inte.
– På detta sätt ser enkelt ifall vi har en läcka eller inte, säger han.
Om du har upptäckt att motorn läcker olja är det dags att ta reda på vart läckan kommer ifrån. Det kan du göra på två sätt enligt Sanville. Det första är att hälla ner ett läckagesökningsfärgämne i oljan. Efter det kör du din motor en stund innan du stänger av den igen. Sedan använder du belysning med UV-ljus för att detektera läckaget.
Den andra metoden Sanville tipsar om är att använda sig av pulver. Du lägger pulvret där du tror att läckan kommer ifrån. Sedan kör du motorn ett tag för att sedan stänga av den igen.
– Gör inte detta när det är blött ute, säger Sanville.
Efter körningen lyfter du på motorhuven igen och tar reda på med hjälp av pulvret vart läckan kommer ifrån. Med en av dessa två metoder kommer du att hitta var din motor läcker på nolltid menar Sanville.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.