Slutade på Koenigsegg – visar upp sin konkurrent

För första gången i verkligheten visar den föredetta Koenigsegg-designern upp sin utmanare. Och samtidigt skickar Sasha Selipanov flera kängor mot dagens hyperbilar – bland annat de elektriska.
– Du får ingen helhetsupplevelse. Det är som att tro att mat bara handlar om kalorier, säger han.

Han har designat Bugatti Chiron. Han har skapat Koenigsegg Gemera och CC850. Nu går stjärndesignern Sasha Selipanov sin egen väg och visar upp en bil som kan bli Koenigseggs mest oväntade framtida konkurrent. Den är raka motsatsen till allt bilindustrin satsar på just nu.
– Det är en helt analog bil. Vi vill bort från all överdriven teknik och tillbaka till rötterna, säger Sasha Selipanov när han medverkar i Jay Leno’s Garage.

Nilu27 är ett eget grundbygge utan lånade delar och startar som en protest mot superbilarnas allt mer digitala värld. I stället för hybrid, fyrhjulsdrift och skärmar får bilen ett helt annat fokus: känslan bakom ratten. Under det exponerade motorpaketet sitter en 6,5-liters V12 utan turbo som varvar upp till 11 000 varv per minut. Den ska ge över 1 000 hästkrafter i en bil som bara väger runt 1 250 kilo.

Selipanovs bakgrund gör projektet ännu mer uppseendeväckande. Han arbetade först med Lamborghini Huracán, gick vidare till Bugatti och skapade Chiron och flyttade sedan till Sverige och Koenigsegg som chefsdesigner. I tre år ritade han bland annat Gemera och CC850 i Ängelholm innan han lämnade företaget.

Nu står han på egen hand. Och han säger rakt ut att han vill bygga bilar som de stora tillverkarna inte längre vågar.
– Det finns en checklista som kunderna alltid frågar efter: sugmotor, gärna tolv cylindrar, och manuell låda. Svarar du nej på allt tappar du dem, säger han.

För att lyckas har han tagit hjälp av motortillverkaren Hartley Engines i Nya Zeeland. V12:an är helt specialbyggd med 80 graders vinkel och hot-V-layout för att skapa rätt ljud, rätt värmeflöde och rätt känsla enligt Sasha. Allt är manuellt, inklusive den sjuväxlade lådan från italienska CIMA. Det är samma leverantör som arbetar med Pagani och Koenigsegg.

Interiören är lika kompromisslös. Inga skärmar och inga menyer. Bara stora analoga mätare, en liten backkamera och en klassisk öppen växelgrind.
– När du ser den öppna manuella spaken, då vet du. Det är så här det ska vara, säger Jay Leno i klippet.

Designen är hämtad från 1960-talets italienska former och tidig Formel 1 med kolfiberkaross och synlig motor. Selipanov säger att han inspirerats mer av hantverkare som formade karosser för hand än av dagens datorer. Samtidigt väljer Nilu en annan riktning än nästan hela hyperbilsmarknaden.

Selipanov menar att elektriska superbilar visserligen är snabba. Men att de sällan ger någon känsla.
– Det snabbaste jag kört var en elbil. Men du får ingen helhetsupplevelse. Det är som att tro att mat bara handlar om kalorier, säger han.

Trots att han lämnat Koenigsegg och Bugatti bakom sig är han öppen med att Nilu27 faktiskt bär små spår från de ikoniska modeller han skapade tidigare.
– Lite av formspråket smög faktiskt in i den första Chiron-modellen. Min chef sa att om jag kunde ta med lite av magin från det här konceptet vore det bra, säger Selipanov.

Nästa gång bilen syns lovar Selipanov att den ska gå för egen kraft. Då kan Koenigsegg få en ny och ovanligt bekant rival. Bilen ska byggas i Tyskland och produceras i extremt liten serie. Flera kunder står redan i kö för att köpa den enligt företaget. Flera kunder står redan i kö, enligt företaget. Och prislappen är satt till 2,8 miljoner dollar – cirka 25 miljoner kronor.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt