Europeisk myndighet slår till mot Tesla efter flera dödsolyckor. Nu ska dödsfällan med dörrar som inte går att öppna när strömmen bryts stoppas. Nya regler kommer slå till mot fler märken än bara Tesla. Även redan levererade bilar kan komma att bli återkallade.
Tesla hamnar nu under hård granskning i Europa efter flera uppmärksammade dödsolyckor och andra incidenter där förare och passagerare fastnat i sina bilar. Den nederländska myndigheten RDW, som kontrollerar och godkänner Teslas bilar för försäljning inom EU, meddelade på torsdagen att reglerna skärps. Målet är att säkerställa att dörrarna alltid går att öppna, även vid olyckor och strömavbrott.
Tesla är dock långt ifrån ensamma om att använda elektriska dörrlösningar och de nya reglerna kan få konsekvenser för flera andra biltillverkare som använder liknande system.
– Dörrar måste alltid gå att öppna, både från insidan av de som sitter i bilen och från utsidan av räddningstjänsten, även vid strömavbrott. Där nuvarande regler inte räcker till på grund av nya dörrkoncept, hanteras detta inom respektive kommittéer, säger en talesperson för RDW till Bloomberg.
Problemet har uppmärksammats globalt. Teslas dörrhandtag slutar ibland fungera när bilen förlorar ström, vilket kan göra att förare och passagerare fastnar, bland annat vid bränder visade en rapport från Bloomberg. Kort efter rapporten startade den amerikanska myndigheten NHTSA en undersökning av dörrhandtagen på vissa Model Y, Teslas mest sålda modell.
Teslas designschef Franz von Holzhausen uppgav då att företaget arbetar med att göra handtagen mer intuitiva. Samtidigt är Kina på väg att införa nya regler som kräver mekaniska dörröppnare som fungerar både inifrån och utifrån. Vilket i så fall skulle vara ett tydligt steg bort från Teslas släta handtagsdesign som många konkurrenter har kopierat.

Myndigheter i Nederländerna deltar i ett globalt säkerhetsarbete som diskuterar problemen med elektriskt aktiverade dörrar. Redan i maj i år lyfte experter behovet av snabba lösningar för att garantera att dörrarna går att öppna efter en olycka.
Och tragedierna är verkliga. I Tyskland omkom nyligen en man och två barn i en Tesla efter en krasch vilket Carup rapporterat om. Tillskyndande vittnen försökte få ut barnen men lyckades inte.
– Det här är inget teoretiskt problem – människor dör för att de inte kan ta sig ut ur fordon när varje sekund räknas, säger Antonio Avenoso, chef för European Transport Safety Council till Bloomberg.
Organisationen kräver nu att reglerna skärps och att EU startar återkallelser för bilar där passagerare riskerar att fastna vid olyckor. Tesla har ännu inte kommenterat den europeiska granskningen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.