Släcks ner från nätet i år – köpare får inget veta

Snart förlorar tusentals bilar kontakten med nätet. Flera viktiga funktioner försvinner men bilägarna får inget veta när bilen annonseras ut av stora bilhandlare.
– Att häva köpet för detta ser jag som en hård påföljd, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.

Till jul släcker Telenor och 3 ner 2G- och 3G-näten i Sverige. Då kommer tusentals med begagnade bilar att förlora en rad funktioner. Bland annat kommer 10 000-tals bilar från Volkswagen-koncernen så nya som fram till och med 2020 stängas ned från nätet redan i år. Men fortfarande annonseras bilarna ut utan information om felet som snart uppstår i bilen. Volkswagen skriver till sina kunder att det inte går att förnya abonnemanget. Inte heller kan man flytta över det till Telia som fortsätter fram till 2027.
– Vi beklagar detta djupt, men som fordonstillverkare har vi inget inflytande över de beslut som tas av mobilnätsoperatörer, skriver Volkswagen till sina kunder. 

Bilarna riskerar dessutom att bli underkända i besiktningen, men Transportstyrelsen arbetar för att få till ett undantag från 2026 i reglerna. Konsumentverket och branschorganisationen Mobility Sweden har gett handlarna stränga krav på att informera bilköpare om problemen. Trots det slarvar de flesta med att berätta om nedstängningen i sina bilannonser.
– Att informera om bristen är ett sätt att skydda bilköparen och sig själv, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.

Snart släcker Tre och Telenor 2G och 3G och många bilar från Volkswagen-koncernen tappar kontakten med nätet.

När vi tittar runt hos olika bilhandlare är det nästan bara Bilia som informerar sina kunder direkt på nätet. Till och med auktoriserade Volkswagenhandlare struntar i att lägga ut informationen på hemsidan som de blivit uppmanade till. 
– För oss är det viktigt att våra kunder känner sig trygga och välinformerade. För att ytterligare säkerställa detta har vi även inkluderat information om teknisk uppkoppling i våra köpeavtal, så att ingen missar det, säger Jonas Björkman hos Riddermark.

Ändå står det inget i Riddermarks annonser på nätet. Många bilägare kommer att bli förvånade i vinter. När viktiga och bekväma funktioner lägger ner. Konsumetköplagen är tydlig – ett allvarligt ursprungligt fel som inte går att avhjälpa leder till hävning. Allra helst om säljaren känt till det och inte informerat. Men Fordonsjuristen, som både sitter i ARN och har stora bilhandlare som medlemmar, hävdar att det kommer att bli svårt att häva köpen. 
– Funktionen är i regel inte något som allvarligt påverkar det dagliga brukandet av fordonet men om det är utrustat med många funktioner som är beroende av ett 2G-system så ska detta upplysas om när fordonet säljs som begagnade, säger Ulf Stefansson. 

Riddermarks har stenkoll på vilka modeller och tjänster som kommer att sluta fungera. De lovar att de informerar kunderna före köpet. 
– Vissa äldre modeller från tillverkare som BMW, Mercedes, Volvo med flera kan ha haft 2G-baserade uppkopplingstjänster, särskilt i modeller tillverkade mellan cirka 2009 och 2016. I takt med att 2G-nätet gradvis fasas ut, kan vissa funktioner påverkas. Främst sådana som rör fjärrtjänster och trafikdata, säger Jonas Björkman. 

Fordonsjuristen tror inte att det kan bli tal om några större mängder av återköp. 
– Annars är detta en avvikelse och ett köprättsligt fel utifrån annons eller vad en konsument har att förvänta sig av fordonet. Att lämna tillbaka och häva köpet av en begagnad bil som drabbas av detta ser jag som en något hård påföljd, säger Ulf Stefansson. 

Däremot kan bilhandlarna bli tvungna att ersätta sina kunder. Fordonsjuristen anser att de borde göra prisavdrag på bilarna för att kompensera de kommande bristerna. 
– Snarare enligt min bedömning skulle ett prisavdrag kunna bli aktuellt om felet inte går att avhjälpa. Att informera om bristen är ett sätt att skydda bilköparen och sig själv, säger Ulf Stefansson. 

Vid privatköp gäller andra regler. Då har köparen ett större ansvar att undersöka underliggande fel innan köpet. 
– Om bilen dock säljs privat gäller inte ovanstående utan då har köparen en omfattande undersökningsplikt och denna form av avvikelse anses heller inte vara ett dolt fel som säljaren undanhållit, avslutar Ulf Stefansson. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt