Skuldfällan: Billån i USA större än bilens värde

Rekordmånga amerikaner fastnar i en ekonomisk fälla när de byter bil. Siffror visar att en växande andel har lån på tiotusentals kronor kvar på sina gamla bilar som är större än vad bilen är värd.
– Många hamnar i en skuldfälla som bara blir svårare att ta sig ur, säger en analytiker.

Allt fler amerikaner sitter fast i en tuff ekonomisk sits när det är dags att byta bil. Nya siffror från analysföretaget Edmunds visar att en växande andel bilköpare har större lån kvar på sina bilar än vad fordonen faktiskt är värda – och det kan bli en dyr fälla.
– Att bilägare sitter med lån som är större än bilens värde är inget nytt, men riskerna är större än någonsin i dagens ekonomiska läge, säger Ivan Drury, analyschef på Edmunds.

Under andra kvartalet 2025 hade drygt var fjärde bilköpare i USA negativt eget kapital i bilen de lämnade in i inbyte, enligt färsk statistik från analysföretaget Edmunds. Det innebär att de är skyldiga mer på bilen än vad den är värd. Det här är den högsta siffran på fyra år och problemet växer.
– Höga bilpriser och stigande räntor gör att beslut som tidigare verkade rimliga, som att byta bil tidigt eller ta med gammal skuld in i ett nytt lån, nu slår hårdare än förr.

ÅrAndel nybilsköp med inbyteAndel med negativt eget kapitalGenomsnittlig negativ skuld (SEK)Genomsnittlig bilålder vid inbyte
202545,7 %26,6 %–65 819 kr3,8 år
202444,8 %23,9 %–60 398 kr3,7 år
202346,2 %17,3 %–54 001 kr3,4 år
202246,8 %14,7 %–43 713 kr3,2 år
202150,8 %23,1 %–41 365 kr3,6 år
202045,6 %37,2 %–56 943 kr3,9 år
201944,6 %34,6 %–51 799 kr3,8 år
Summorna har omvandlats med kursen 1 USD=9,74 kr. Källa: Edmunds

Negativt eget kapital innebär att lånet är större än bilens marknadsvärde. Det kan till exempel handla om att du har 200 000 kronor kvar att betala, men bilen bara är värd 160 000. Istället för att betala mellanskillnaden väljer många att lägga över den gamla skulden på ett nytt billån. Det gör att man direkt startar med ett minus på nästa bilköp.

I genomsnitt saknades 6 754 dollar för att lånet skulle matcha bilens värde, en ökning med nästan 500 dollar jämfört med samma period året innan. I svenska kronor handlar det alltså om ett underskott på runt 65 000 kronor för många bilägare.

Bland dem hade en tredjedel ett glapp på mellan 5 000 och 10 000 dollar. Nästan var fjärde person saknade över 10 000 dollar. Och 7,7 procent låg mer än 15 000 dollar back.
– Allt fler tar nya lån med betydligt högre räntor än för bara några år sedan. I det läget hjälper inte ens eventuella skatteavdrag. Räntekostnaden blir ändå tusentals dollar högre. För många innebär det att de hamnar i en skuldfälla som bara blir svårare att ta sig ur, säger Ivan Drury.

Toyota RAV4 är USA:s mest sålda bil.

Och det stannar inte där. Många väljer att rulla över det gamla lånet till ett nytt. Resultatet blir en genomsnittlig månadskostnad på 915 dollar, motsvarande över 10 000 kronor. Vilket är nästan 160 dollar mer än snittet i USA. De här köparna finansierar i genomsnitt över 12 000 dollar mer än andra.

Edmunds menar att låg ekonomisk kunskap är en av orsakerna, och uppmanar bilköpare att noggrant jämföra restskulden på sitt billån med bilens aktuella värde innan ett byte blir aktuellt.
– Om du funderar på att byta bil men fortfarande har ett lån kvar, se först till att du har koll på din ekonomi. I många fall är det smartare att behålla bilen och fortsätta betala av än att gå in i ett nytt, större lån, säger Joseph Yoon som är konsumentanalytiker på Edmunds.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt