Köparna kom aldrig – nu väljer Dodge att lägga ner en version av sin elektriska muskelbil.
– Produktionen av Dodge Charger Daytona är uppskjuten, skriver Dodge.
Många av V8-fansen var skeptiska när Dodge lade ner Charger med förbränningsmotor och istället lanserad en elbil. Den sades vara den första elektriska muskelbilen. Försäljningen av den elektriska Dodge Charger Daytona har också gått trögt sedan debuten för drygt ett år sedan och försäljningen har rasat med 54 procent.
På Carup har vi tidigare skrivit om hur återförsäljare har försökt locka till sig kunder genom att rea ut Charger Daytona med olika rabatter, men under det första kvartalet av 2025 sålde Dodge enbart 1 947 exemplar av den elektriska muskelbilen. På grund av den låga efterfrågan väljer Dodge nu att skrota sitt utbud av elektriska muskelbilar.


Enligt Mopar Insider kommer Dodge att lägga ner produktionen av instegsversionen av Charger Daytona till 2026. Men företaget är däremot inte villiga att döda sitt elektriska muskelbilprojekt helt och hållet. Dodge kommer att fortsätta producera sin Charger Daytona Scat Pack, som kommer med fyrhjulsdrift och två elmotorer på 670 hästkrafter. Den har betydligt mer kraft än Charger Daytona, som har 496 hästkrafter.
Priset på Charger Daytona Scat Pack ska också sänkas, men det finns inga uppgifter om det kommer att ske på bekostnad av någon utrustning eller inte. Dodge avslöjar dessutom att de har planer på att lansera flera elektriska muskelbilar redan nästa år.
– Chargers flexibla STLA Large-plattform för flera energikällor gör att vi kan fokusera på Charger Daytona Scat Packs prestanda som världens snabbaste och kraftfullaste muskelbil. Vi kommer även att lägga till den nya fyrdörrarsmodellen i Charger-mixen för modellåret 2026 och luta oss mot de nya Charger SIXPACK-modellerna som kommer att lanseras under andra halvåret, skriver en talesperson från Dodge till Carscoops.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.