Oljeexperten krossar myter om luftfiltret. Han avslöjar också varför ett smutsigt filter kan vara bättre än rent.
– Två enkla saker kan göra enorm skillnad, berättar Lake, mer känd som Motor Oil Geek.
Svenska mekaniker sade nyligen att luftfilter inte var så viktiga, och att man kan välja billiga varianter. Men oljeexperten Lake Speed Jr, mer känd som “Motor Oil Geek”, vill krossa myten. Han besöker experter på Donaldson, företaget som en gång uppfann luftfiltret, och får höra om vikten av hög kvalitet. Samtidigt får han höra något oväntat – ett smutsigt luftfilter kan faktiskt vara ett tecken på bättre skydd för motorn.
Grundaren Frank Donaldson skapade det första luftfiltret för en traktor redan 1915, för att rädda motorer från damm och slitage. Men idag har teknologin utvecklats med syntetiska nanofibrer som ger hög filtreringseffektivitet utan att begränsa flödet.
– Det handlar inte om att filtrera bort allt. Det handlar om att fånga de partiklar som orsakar mest skada. För motorolja är det partiklar på 10–15 mikrometer, för bränsle kan det vara så små som bakterier, berättar Gabe, expert på Frank Donaldson.
En överraskande insikt är att ett filter som börjar samla damm faktiskt kan bli mer effektivt. Moderna luftfilter är designade för att fånga upp partiklar på flera nivåer. När damm samlas på ytan bildas ett tunt lager som fungerar som ett extra “skyddande nät”. Lake demonstrerade med ett vakuumtest.
– Om du lämnar filtret tills mätarna visar rött, får du längre livslängd på filtret och bättre skydd, eftersom filtret blir mer effektivt när det laddas med damm, berättar han under demonstrationen.
Om filtret istället släpper in mycket damm och partiklar, slits motorn snabbare. Gabe nämner som exempel att moderna dieselmotorer dras enorma mängder luft in. Om luften är full av damm kan det ge massiv påfrestning på motorn. Samtidigt kan dåligt filtrerat bränsle innehålla bakterier och små partiklar som sliter på bränslespridare. I värsta fall kan slitaget på motorn leda till dyra reparationer eller motorbyten.
Effektiviteten hos luftfilter kan verka marginell. Skillnaden mellan 99 %, 99,9 % och 99,99 % låter liten. Men resultaten är dramatiska och gör stor skillnad för motorn. Därför är det alltid viktigt att välja filter med hög effektivitet.
– Vid 99 % effektivitet kan 10 gram damm passera, vid 99,99 % är det bara 0,1 gram. Det är en tiofaldig skillnad med bara en procentenhet extra i effektivitet, säger Gabe.
Lake sammanfattar lärdomen.
– Två enkla saker kan göra enorm skillnad: använd ett bra luftfilter och lär dig läsa restriktionsindikatorn. Smutsigt betyder inte dåligt, det kan faktiskt vara bättre för motorn.
Rekommendation | Förklaring / Detaljer |
---|---|
Låt luftfiltret användas längre | Ett lätt smutsigt filter kan bli mer effektivt eftersom damm “bygger upp” ett skyddande lager. |
Fokusera på rätt partiklar | Filtrera de partiklar som orsakar mest skada: 10–15 mikrometer för motorolja, 2–8 mikrometer för bränsle. |
Välj filter med hög effektivitet | Skillnaden mellan 99 %, 99,9 % och 99,99 % kan innebära en tiodubbling i mängden smuts som passerar filtret. |
Förstå nominal vs absolut filtrering | Nominal ≈ 50 % effektiv på angiven partikelstorlek; Absolut ≈ 98,7 % enligt moderna standarder. |
Använd bra luftfilter | Exempel: Donaldsons blåa filtermedier med hög start-effektivitet (99,9 %). |
Övervaka motorns oljekvalitet | Gör regelbunden oljeanalys för att följa filter- och motoreffekt. |
Lär dig läsa restriktionsindikatorn | Indikatorn visar när filtret börjar begränsa flödet och när det är dags att byta. |
Balans mellan flöde och livslängd | Idealfilter som stoppar allt fylls snabbt; välj filter som fångar mycket smuts men har lång livslängd. |
Anpassa filtrering efter miljö | Olika miljöer (t.ex. dammiga gruvor) kräver filter som tål extrema förhållanden. |

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.