Modernt måste inte alltid vara bättre. En 35 år gammal BMW ställs mot den senaste modellen. Trots den enorma åldersskillnaden skiljer sig förbrukningen mindre än vad man kan tro.
Tyska Carwow bestämde sig för att undersöka hur mycket BMW:s bilar har förändrats under de senaste 35 åren. De ställde en klassisk BMW E30 325i från 1990 mot en BMW G42 220i tillverkad i år. De två tyska bilarna jämfördes inom kategorier som kvalitet, bränsleförbrukning, körglädje och teknisk utveckling över mer än tre decennier.
Den äldre bilen har en 2,5-liters sexcylindrig motor som levererar 170 hästkrafter och 222 Nm i vridmoment. Den moderna BMW:n är lite starkare och har en 2,0-liters fyrcylindrig motor på 184 hästkrafter och 300 Nm i vridmoment. Det skiljer sig alltså bara 14 hästkrafter mellan bilarna.
Prismässigt är det inte mycket som skiljer sig mellan bilarna heller. Justerat för inflation skulle en BMW E30 325i från 1990 i dag kosta 500 000 kronor. Det är lite mindre än de 553 000 kronor som den nya 220i kostar. Grabbarna från Carwow menar dock att den äldre modellen var dyrare sett till sin tid, eftersom tyskar i genomsnitt tjänade mindre då.
Viktmässigt är den äldre bilen 310 kilo lättare än den moderna bilen. Den 35 år gamla modellen saknar luftkonditionering, eftersom det var ett tillval på den tiden, däremot har den en taklucka. När det gäller säkerhet ligger den nya bilen flera steg före, men 325i är ändå utrustad med ABS, vilket inte var särskilt vanligt bland bilar från den tiden.
När tyskarna provkörde bilarna blev det tydligt att den moderna modellen är betydligt bättre ljudisolerad och erbjuder högre komfort. Trots att den äldre bilen saknar moderna funktioner imponerade den ute på vägarna. Testarna beskriver körupplevelsen som mer njutbar och mindre artificiell. Även om den nya bilen accelererar bättre, kritiseras den fyrcylindriga motorn för att sakna den akustiska känslan, som den äldre motor ger.
En av testets mest intressanta insikter var hur mycket bränsleförbrukningen skiljde sig mellan bilarna. Den moderna modellen drog i snitt 7,8 liter per 10 mil, medan den äldre överraskade med en förbrukning på 8,9 liter per 10 mil. Skillnaden landade alltså bara på 0,11 liter per mil. Resultatet överraskar nog många och visar samtidigt att äldre bilars bränsleförbrukning faktiskt inte behöver vara så mycket sämre än hos dagens moderna bilar, som man kanske först tror.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.