Aston Martin utmanade Koenigsegg Jesko. Brittiska hyperbilen Valkyrie slog ur underläge på Top Gears bana – men skrällde.
– För en bil du kan köra till mataffären är det en helt ny nivå, säger Top Gears chefredaktör Jack Rix.
Aston Martin har byggt en hyperbil med ett namn som ger bilen en mytologisk dimension. På den här banan avgörs det inofficiella världsrekordet vem som gör världens snabbaste bil som är godkänd att köra på vanliga vägar. Koenigsegg Jesko från Ängelholm med en V8 på 1600 hästkrafter hade rekordet och borde vara omöjlig att besegra.
Aston Martins nya Valkyrie har en V12 på drygt 1150 hästkrafter och borde nöja sig med att spela en bakgrundsroll i kampen om vilken som är världens snabbaste bil på Top Gears bana.
– Om man tittar på konstruktionen är den byggd för att sugas ner mot banan och har en spoiler där bak som är en mycket intressant lösning på aerodynamiken.
Top Gears redaktion tror att Aston Martin Valkyrie kan vinna mot Ferrari SF90, som är världens näst snabbaste inför loppet. Men de tror inte på allvar att den kan rubba det skånska monstret Jesko Attack. Svenskens rekord ligger på 1.10.09 minuter. Ferrari var drygt en sekund långsammare. Kan Aston Martins flaggskepp hota någon av dem? Det visar sig när testföraren, den legendariska The Stig, gjort varvet.
– Du har bakhjulsdrift, men också en boost som du kan trycka in och ger 143 extra hästkrafter när man accelererar.
Marginalerna är så små och hundradelarna rusar iväg att det är omöjligt att veta om Valkyrie kan slå konkurrenterna. Men någon sekund före mål börjar det lukta sensation. The Stig kör in på 1.09.07 och därmed utser redaktionen stolt på brittiskt maner sin nationalskapelse till världens snabbaste gatubil.
För Koenigsegg blir det att vässa blyertspennorna och sätta sig vid ritbordet. Om man vill hota den här inofficiella världsmästaren får de peta lite på detaljerna.
– Den är kanske inte lika snabb som Formel 1-bilarna, men för en bil som med registreringsskyltar är det ändå en prestation i särklass, avslutar Jack Rix.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.