Skräckolyckan: Lastbil tappade grävskopa på bil

Lastbil tappade grävskopa – rakt på en mötande bil. Kort tid innan frontalkrockade en annan förare med ett lastbilshjul som lossnat. Ingen av chaufförerna märkte de livsfarliga händelserna.

En bilist färdades på länsväg 315 i Bergs kommun när plötsligt grävmaskinsskopor lossnade från en mötande lastbilstrailer. Skoporna slog ner på bilen och orsakade stor skada, men som tur var klarade sig föraren i småbilen. Föraren av lastbilen märkte inte att lasten ramlat av, och polisen bötfällde honom för bristfällig lastsäkring.

Bara två veckor tidigare hade en ännu mer dramatisk olycka inträffat på väg 50 i Gävleborgs län. En personbil mötte en timmerlastbil – och helt utan förvarning lossnade ett av lastbilens hjul och bilen frontalkrockade med det tunga hjulet. Föraren, som satt i en Kia EV6, chockades men klarade sig mirakulöst oskadd, trots att bilen blev demolerad. När lastbilschauffören stannade upptäckte han att inte bara ett, utan två hjul saknades. Han hade inte ens märkt att det första lossnat.

Det här är inga isolerade händelser. Ny statistik från Bilprovningen visar att nästan varannan tung lastbil i Sverige har så allvarliga fel att de måste genomgå en extra besiktning. Under 2024 hade hela 64,1 procent av de besiktigade lastbilarna brister – och nästan hälften av alla (46,3 procent) hade så pass allvarliga fel att de fick körförbud tills problemen åtgärdats. Vanligast var brister i bromssystemet, följt av problem med styrningen och hjulen.

När stora och tunga fordon brister i säkerheten kan det få ödesdigra konsekvenser. Ett av de största problemen är ojämn bromsverkan, där skillnaden mellan höger och vänster bromskraft kan få fordonet att dra snett vid en inbromsning. I värsta fall kan det leda till att lastbilen hamnar i mötande körfält. Ett annat vanligt fel är glappa styrleder, vilket kan orsaka både kraftigt däckslitage och i värsta fall ett totalhaveri.
LÄS MER: