Skatteverket varnar för oseriösa däckverkstäder. Fusket är gigantiskt.
– Vi har sett ett utbrett fusk med Swishbetalningar, säger Christoffer Blomqvist, skatteutredare på Skatteverket till Carup.
Vi står mitt i däckbytartider. Många däckfirmor tar in extrapersonal för att hinna med anstormningen med byte till vinterdäck. Samtidigt varnar Skatteverket bilägare för att vända sig till oseriösa aktörer.
– Man ska se upp med vem man anlitar, säger Christoffer Blomqvist.
Fusket bland däckverkstäder har varit skrämmande stort. Skatteverkets razzia visade att en majoritet av alla kontrollerade däckfirmor hade fel på bokföringen.
– Vi gjorde en stor insats i slutet av 2023. Den är fortfarande inte avslutad och vi sitter med utredningar, det visar sig att 60 procent av alla som kontrollerades hade felaktigheter, säger Christoffer Blomqvist.

Tältverkstäderna pekas ut av branschen
Däckbranschen har pekat ut de ambulerande däckverkstäderna som de största bovarna. Dessa företag slår upp sin verksamhet på parkeringar. Och de använder ofta utländsk arbetskraft.
– Jag vädjar till konsumenterna att tänka efter. Vi tycker inte att de är seriösa, det är vårt ställningstagande och vi har inte ändrat i våra stadgar för att de ska kunna bli medlemmar, säger däckexperten Lasse Dahlqvist till Carup.
Skatteverket menar på att det inte bara är tältverkstäderna som fuskar. Deras utredning har visat att det är mer utbrett än så.
– När vi gjorde de här kontrollerna handlade det både om ambulerande verkstäder och fasta stationer. Felen hittades på båda håll, säger Christoffer Blomqvist.
Skatteverkets razzior blev början på en stor utredning. Det visade sig att däckverkstäderna fuskade på många sätt. Bland annat var deras personal ofta inskriven hos Försäkringskassan och inte registrerad för lön.
– Under högsäsong blir det högt tryck på däckverkstäderna. Många har tagit emot Swishbetalningar som går direkt till företrädaren och det redovisas inte.

Rusning just nu
Hösten är en speciell tid för däckverkstäderna. Kön är lång för att skifta till vinterdäck och de behöver anställa extrapersonal.
– Under den här perioden tar man också in extrapersonal. De kan betalas med de här svarta pengarna som kommer in med Swish, säger Christoffer Blomqvist.
Seriösa aktörer vädjar till konsumenterna. Även om det blir dyrare att åka till en verkstad med ordning på torpet. Enligt dem får man vad man betalar för.
– Jag hoppas att alla bilägare vänder sig till seriösa aktörer. Det handlar också om ett samhällsansvar, vi vill ha en seriös och sund bransch. Man ska tänka på att om det blir för billigt så är det något som inte stämmer. Priset på däckskifte speglar både utrustning och personalens kunnande, säger Helena Wallgren, marknadschef på Vianor.
Hennes bransch har många oseriösa aktörer. När Skatteverket granskade dem fanns det allt från mindre felaktigheter till rena bokföringsbrott.
– Varannan däckfirma som vi hälsade på fick straffavgifter för olika felaktigheter, säger Christoffer Blomqvist.
Skatteverket vill inte svartmåla en hel bransch. Det är inte alla som fuskar.
– Man ska inte glömma att det finns många som också vill göra rätt för sig. Det är de andra som vi vill komma åt. Jag tror inte att däckbranschen är mer drabbad än andra branscher, avslutar Christoffer Blomqvist.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.