Intäkterna från bensinskatten har rasat i Oregon. Den amerikanska delstaten har ett underskott på tre miljarder kronor i transportbudgeten. Nu vill de tvinga elbilsägare att betala för varje körd kilometer.
Intäkterna från bensinskatten har minskat dramatiskt i Oregon. Därför vill delstaten nu införa en skatt på elbilar som ska ersätta det bortfall som annars skulle påverka vägar, snöröjning och annat grundläggande underhåll. Det rapporterar PBS.
– Det här är en ganska stor förändring, säger Liz Farmer, analytiker på The Pew Charitable Trusts till PBS.
Hon poängterar att det är en utmaning att införa något som skiljer sig så mycket från dagens system för de flesta bilister. Oregon har ett underskott på 300 miljoner dollar i transportbudgeten. Tidigare i år misslyckades lagstiftarna med att få igenom finansiering. Det innebar att nästan 500 statligt anställda fick varsel och flera väghållningsstationer riskerade att stängas.

Guvernör Tina Kotek kallade därför till en särskild session för att hitta en lösning. Kotek föreslår att elbilsägare ska betala en vägavgift motsvarande 5 % av bensinskatten, samtidigt som bensinskatten höjs med 6 cent per gallon. Avgiften för elbilar ska införas stegvis från 2027 och utvidgas till hybridbilar 2028.
Det skulle innebära cirka 2,3 cent (0,25 kr) per körd mile (ca 1,6 km) eller en årlig avgift på 340 dollar vilket motsvarar runt 3 200 kronor. De som omfattas av det nya skatteprogrammet behöver inte betala extra registreringsavgifter.
För att rapportera körda miles finns flera alternativ. Bland annat via en app i mobilen eller bilens inbyggda system, säger Scott Boardman, rådgivare på transportdepartementet.
– Även om GPS-enheter som kan kopplas in är ett alternativ i programmet, räknar transportmyndigheten med att fasa ut dem eftersom de är dyrare och kan tas bort.
Just nu finns över 84 000 elbilar registrerade i Oregon, vilket är ungefär 2 % av alla fordon i delstaten. Man har redan testat ett liknande program på Hawaii. Ön var först med ett obligatoriskt system för vägavgift på elbilar, där bilägare betalar 8 dollar per 1 000 miles, med ett tak på 50 dollar, eller en årlig avgift på 50 dollar. Från 2028 måste alla elbilsägare i Hawaii registrera sig i programmet och det väntas utvidgas till alla lätta fordon 2033.
Många bilägare är dock bekymrade över hur deras personliga data hanteras och att avgifterna ska vara rättvisa. Brett Morgan på Climate Solutions påpekar att många inte inser att både bilen och mobilen redan samlar enorma mängder data om körvanor.
– Både din bil och din mobil samlar redan enorma mängder data om dina personliga körvanor, säger han till PBS.
Morgan varnar också för att avgifter som överstiger bensinskatten kan avskräcka folk från att köpa el- och hybridbilar.
– Vi stöder definitivt en vägavgift där elbilar betalar sin rättvisa del, men de ska inte betala extra eller straffas.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.