De ser ut som fabriksnya sportbilar och fungerar också. Men i stället för att rulla ut på vägen kapas de mitt itu med en metallsåg. GM tvingas förstöra fullt körklara Corvetter med flit.
Helt nya Corvetter som är fullt körklara och utan allvarliga skador kapas rakt av med en vanlig metallsåg. Det är General Motors själva som beordrat att bilarna ska förstöras och jobbet utförs av personal som följer instruktioner till punkt och pricka.
– Det tar ungefär tre minuter att såga itu en Corvette, säger Brandon Woodley, som fått uppdraget att göra jobbet, till Carscoops.
Det handlar inte om bilar som varit inblandade i krascher. De startar, går att köra och ser ut precis som i bilhallen. Ändå har de en enda uppgift – att aldrig få rulla på allmän väg. En del av bilarna är testfordon eller prototyper utan chassinummer, vilket gör dem olagliga att registrera. Andra kan ha använts för utbildning eller produktionsövningar.

Eller som i fallet med flera C8 Corvetter som stod på fabriksgolvet i Kentucky när en serie tornados drog fram 2021. Även om många av bilarna knappt skadades beslutade GM att de skulle skrotas. Men det sker inte med någon avancerad industrimaskin. Istället används en helt vanlig elektrisk såg som många redan har i garaget.
– Det är det enda som behövs. Jag sågar rakt genom bilen, säger Woodley.
Fordon utan giltigt chassinummer får inte säljas vidare som kompletta bilar. Och även om någon skulle köpa båda halvorna av en skuren bil, får de inte sättas ihop igen.
– GM tar bort all identitet, så bilen existerar inte längre juridiskt, säger han.

Tillverkarens regler lämnar inget utrymme för undantag. Vissa delar kan säljas som reservdelar, men bilarna får inte återuppstå. Det har däremot inte hindrat folk från att komma med kreativa förslag. Allt ifrån en grill, ett skrivbord eller varför inte ett Corvette-släp är några av förslagen…
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.