Biljätten skakas av motorproblem. Nu återkallas 630 000 bilar i Europa som riskerar motorhaveri.
– Vi följer utvecklingen och agerar utifrån de besked vi får från tillverkaren, säger Maria Malmgren på importören Wismo Group.
Biljätten Stellantis genomför en återkallelse av 630 000 dieselbilar i Europa. Anledningen är att bilarnas 1,5-liters BlueHDi-dieselmotor har problem med kamkedjan som kan slitas ut i förtid. Om den går sönder uppstår motorhaveri. Dieselmotorn finns i flera modeller från Peugeot, Citroën, Opel, Fiat och DS.
Men trots att bilarna sålts i Sverige är de ännu inte återkallade här.
– Just nu finns det ingen återkallelse som är lanserad i Sverige kopplad till detta. Vi följer utvecklingen och agerar utifrån de besked vi får från tillverkaren, skriver Maria Malmgren på Wismo Group, som importerar Citroën, DS, Opel och Peugeot till Sverige, till Carup.

Alla bilar som omfattas av den frivilliga återkallelsen i Europa är byggda mellan oktober 2017 och januari 2023, skriver Vi Bilägare. Stellantis ska länge ha haft problem med dieselmotorn som vid flera tillfällen har orsakat dyra skador på drabbade bilar. Eftersom det är ett stort antal bilar som är drabbade kommer återkallelsen att ske i flera omgångar.
– Vissa Peugeot-, Citroën-, Opel-, DS- och Fiat-bilar från 2017–2023 utrustade med 1,5 BlueHDi-dieselmotorn kan drabbas av för tidigt slitage på kamaxelkedjan, vilket leder till onormalt ljud och i värsta fall till att kedjan går av, skriver Stellantis.
I Europa startar nu en enorm återkallelseprocess. Stellantis kommer att ta kontakt med de berörda bilägarna via brev eller mejl, skriver Auto Bild. De berörda bilarna kommer sedan att skickas in på verkstaden där de kommer att kontrolleras och få en ny mjukvara samt ett oljebyte. Sedan kommer en app att användas för att analysera motorljudet. Om systemet upptäcker något fel kommer kamkedjan att bytas ut. Stellantis utökar även garantin för den här typen av fel till tio år eller 24 000 mil.
Stellantis kommer även under vissa förhållanden att stå för hela reparationskostnaden om en reparation för att lösa problemet gjorts mellan 1 januari 2023 och 30 juni 2025. Om en reparation utförts för att fixa problemet mellan 1 januari 2023 och 30 juni 2025, och bilen har servats enligt tillverkarens rekommendationer, kan Stellantis stå för hela reparationskostnaden under garantitiden.
Det är inte heller första gången Stellantis tvingas återkalla motorer i år. I början av året gick bilkoncernen ut med en liknande återkallelse av Puretech-bensinmotorer på 1,0 eller 1,2 liter. Puretechs speciella kamrem som går i olja orsakade stora problem på grund av sin höga oljeförbrukning, vilket ledde till kamremshaverier. Motorerna finns i flera modeller från Peugeot, Opel och Citroën. Idag har Stellantis bytt ut remmen mot kamkedja.
Några av bilarna som omfattas av återkallelsen:
- Citroën: Berlingo, C3, C4, C5 Aircross och Jumpy
- DS: 3 Crossback, DS 4 och DS 7 Crossback
- Fiat: Dobló
- Opel: Grandland X, Astra och Vivaro
- Peugeot: 208, 2008, 308, 3008, 508, Rifter och Partner
Källa: Vi Bilägare
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.