Siv fick vänta 2,5 år på ny koppling: ”Gråtit”

Siv Åsynje fick vänta i 2,5 år på att hennes Toyota skulle få en ny koppling. För att klara sig fick hon köpa en ersättningsbil och betalade därför för två billån samtidigt.
– Jag har gråtit och jag har gråtit, säger Siv Åsynje, till Motor.no.

Norska Siv Åsnyjes Toyota gick sönder runt julen 2021. Felet låg hos kopplingen som lagt av helt, ett problem som varit vanligt bland många Toyota-ägare, på grund av en översvämning som skedde vid en fabrik i Kina, skriver norska Motor.no. Ett annat vanligt problem har varit att ägare fått vänta länge på sina nya kopplingar, men få har fått vänta lika länge som Siv. 

Hennes koppling kom för några veckor sedan. Då hade hon fått vänta i två och ett halvt år. Under denna tid var hon även tvungen att skaffa en ersättningsbil och tvingades betala två billån samtidigt.
– Det har varit otroligt frustrerande, säger Siv, till Motor. 

På grund av att det tog så lång tid för Toyota-verkstaden att hitta en ny koppling, blev Siv lovad en rejäl rabatt. Men när installationen av den nya kopplingen var färdig sa verkstaden att erbjudandet inte gällde längre. Enligt företaget hade Siv använt sig av en annan verkstad i stället. Därför krävde de att hon skulle betala 23 000 kronor. 

När Siv sedan kontaktade norska motortidningen Motor, ändrade sig verkstaden snabbt och de erbjöd att genomföra installationen för halva priset.
– Det fanns ingen överenskommelse om rabatt. Men hon blev lovad ett hyfsat pris för delen, på grund av den långa leveranstiden, av någon på vårt reservdelslager. När delen kom tog vi kontakt med kunden och kundtjänstrepresentanten visste inte om att ett hyfsat pris utlovats. Efter lite fram och tillbaka internt fick vi ordning på detta, säger Arvid Arvid Ødegaard, general manager vid Toyota-verkstaden, till Motor.

Efter att Siv nu fått tillbaka sin Toyota har hon planer på att sälja den vidare. Enligt henne själv ger den fortfarande dåliga vibbar, vilket gör valet enkelt.
LÄS MER: