Sista Shellmacken i graven – jämnas med marken

Firar att sista Shellmacken går i graven. Först blir det fest – sedan rivs macken.
– Det blir för att visa att Shell som varumärke nu försvinner från Sverige, säger Kristoffer Muregård hos St1.

Shellmacken vid Lindhagensplan på Kungsholmen i Stockholm är en av de sista bemannade bensinmackarna i Stockholms innerstad. Nu ska den rivas för att ge plats åt den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
– Vi hade så klart gärna velat vara kvar på Kungsholmen för att fortsätta tillgodose våra kunders behov, men vi har samtidigt full förståelse för att vårt samhälle förändras och att till exempel både kollektivtrafiken såväl som bostäder behöver byggas ut, säger Faisal Ouahid på St1 som tagit över macken från Shell.

Den andra oktober bjuder St1 in bland annat media för att markera slutet på Shells era i Sverige. 
– Då är arbetet klart med att skylta om varenda Shellmack till St1. Det markerar att Shell försvinner som varumärke från Sverige, säger Kristoffer Muregård som arbetar med PR hos St1.

En epok på 112 år är över. Foto: Unsplash
St1 bjuder in på firande på Shellmacken. Sedan ska den jämnas med marken för att ge plats åt tunnelbanan.

Sammanlagt är det 188 stationer som fått nya skyltar. Med det går en epok i graven. Shell kom till Sverige redan 1912 och några år senare började de öppna bensinstationer. Därefter har det globala och klassiska företaget funnits med hos generationer bilister. 
– Nu vill vi visa att St1 går mot framtiden, vi kommer att satsa på nya drivmedel men också elbilsladdning, säger Kristoffer Muregård.

För Shellmacken vid Lindhagensplan ska man först stå i festskrud. Sedan ska hela rasket rivas och ge plats för framtidens stad. 
– Om man tror att den här tillställningen skulle rädda macken så  är det fel. Det har inte med den saken att göra, vi arrangerar bara den här tillställningen där, säger Kristoffer Muregård. 

Snart är alla Shellmackar förvandlade till St1. Det här är St1 i Sollefteå. Foto: Kevin Neemé

St1 driver bara pumparna. På flera platser i landet har de istället hyrt ut butiken till kedjan Ploq som sköter försäljning av korv och karameller. 
De flesta som kört bil i Stockholms innerstad känner till Shellmacken på Lindhagensplan. Det är en av få bemannade mackar som funnits kvar mitt i smeten. För tre år sedan revs den k-märkta macken vid Birger Jarlsgatan 68. Den byggdes 1936 i klassicistisk stil med Sven Wranér som arkitekt.

Men till skillnad från Circle K på Birger Jarlsgatan har kulturhistorikerna ingen åsikt om att riva den. 
– Shellmacken på Kungsholmen är gråklassad och det innebär att den inte har tillräckligt höga kulturhistoriska värden, säger Anna Måhring på Stockholms stad. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt