En ny stor studie avslöjar vilka bilar som får sina ägare att jubla. Men också vilka som skapar mest frustration. Toppen överraskar – och det starkt kritiserade tyska bilmärket hamnar i botten.
Den färska 2025 års APEAL-undersökningen från amerikanska J.D. Power mäter hur nöjda bilägare är med sin nya bil efter 90 dagars ägande. Resultaten bygger på svar från nästan 93 000 bilägare i USA och omfattar allt från körglädje och design till infotainment, bränsleekonomi och upplevelsen vid uppstart.
– För tredje decenniet i rad visar APEAL-undersökningen vilka bilar som får sina ägare att känna mest glädje, säger Frank Hanley, senior director på J.D. Power.
Och glädjen ökar faktiskt generellt. Nöjdheten bland bilägare når den högsta nivån sedan studien gjordes om 2020, där särskilt bränsleekonomi och infotainmentsystem fått höga betyg. Det tyder på att tillverkarna är på rätt väg. Men vissa halkar ändå efter rejält.
Så nöjda är ägarna med deras premiumbilar

“Officiellt” i premiumklassen är det Porsche som imponerar mest och tar förstaplatsen med ett APEAL-index på 890 av 1 000 möjliga. Land Rover och BMW kniper andraplatsen respektive tredjeplatsen. Även Tesla lyfter rejält i årets studie. Mycket tack vare förbättringar i nästan samtliga kategorier. Men de riktiga vinnarna är egentligen Tesla och Rivian inom sina segment när man tittar på hur nöjda ägarna är.
Men de får inte officiella utmärkelser i rapporten. Det beror på att de inte uppfyller alla krav för att kunna få ett pris. För att få ett pris måste ett varumärke ha tillräckligt många modeller som presterar bra jämfört med andra i samma segment. Eftersom Tesla och Rivian inte har det just nu, kvalificerar de sig inte för prisutdelning, även om resultaten visar att de är populära och nöjda hos ägarna.

Audi hamnar allra längst ner i premiumlistan bakom konkurrenter som Volvo, Acura och Infiniti. Det bekräftar den kritik som länge hörts från Audi-ägare och entusiaster. Märket har blivit allt mer teknikorienterat men tappat det där lilla extra som en gång gjorde det unikt – och numera är Audi en mardröm. Resultatet är ett tydligt avbräck för det tyska prestigemärket.
– Ägare till nya modeller är märkbart mindre nöjda än de som kör vidare på äldre modeller. Tekniken har blivit för komplex och det märks tydligt i uppstart och infotainment, säger Frank Hanley.
Undersökningen visar att nya modeller, trots sin nya teknik ofta lider av komplicerade menysystem, krånglig uppstart via app och ovana funktioner. Just premiumsegmentet drabbas extra hårt. Där är skillnaden i nöjdhet för uppstart hela 48 poäng mellan nya och tidigare modeller.
Kundernas nöjdhet för massproducerade bilar

Massmarknadens kungar är MINI, Dodge och GMC. MINI kammar hem förstaplatsen för andra året i rad med ett index på 876, följt av Dodge med 868. Men alla märken har inte lika mycket att fira. Samtidigt har bilar med förbränningsmotorer och hybrider blivit tryggare kort för nöjda kunder.
Elbilar däremot visar större variation i ägarupplevelsen, framför allt utanför Tesla. I genomsnitt sjunker nöjdheten med elbilar (exklusive Tesla) med 17 poäng, medan plug-in-hybrider däremot stiger med hela 14 poäng jämfört med förra året.
En annan tydlig trend är att personliga inställningar spelar roll. Bilar som tillåter förarprofiler med inställningar för stol, belysning, klimat med mera får högre betyg. Men här halkar massproducerade volymbilar bilar efter. Bara drygt hälften av bilägarna använder funktionen och premiumköpare använder den dubbelt så ofta som andra.
Flest utmärkelser på modellnivå går till BMW med hela fem modeller som toppar sina segment. Bland dem 4-serien, X4 och X6 där X6 dessutom rankas som årets allra mest tillfredsställande bil. MINI Countryman, Ford Mustang, Porsche Taycan och Land Rover Range Rover är andra modeller som sticker ut med hög wow-faktor. Men allra mest sticker nog ändå Audi ut – av fel anledning.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.