Serviceavtal gick upp i rök efter prutning på ny bil

Biljätten hävdade att serviceavtalet var ogiltigt efter rabatt på bilen. Nu fälls de i Allmänna reklamationsnämnden. Däremot frias bilföretaget för en buckla. 
– Detta innebär att företaget inte har visat att det har rätt att fakturera kunden i efterhand för serviceavtalet, skriver ARN i sitt beslut.

Den här historien började redan i januari 2023. En man från Trollhättan bestämde sig för att köpa en ny Kia Sportage av Hedin Bil i Göteborg. Det var visserligen förra årets modell, men bilen hade inte gått en kilometer ännu.

Han prutade ner priset med ungefär 10 000 kronor och åkte nöjd därifrån. Fyra månader senare fick bilägaren syn på en buckla. Då vände han sig till Kia för att laga den. 
– I maj reklamerade han en buckla på innersidan av dörrkarmen. Han vände sig till Kia för åtgärd som efter flera försök hänvisade honom till Hedin Automotive Göteborg Bil. Företaget bekräftade att bucklan orsakats av ett produktionsfel men krävde över 7 000 kr för att åtgärda felet, står det i anmälan.

Mannen upptäckte då att han betalade för en service som borde ingått i köpet. Varje månad faktureras 300 kronor på hans räkning för servicen. Men det stod tydligt inskrivet i köpeavtalet att serviceavtal ingick.
– Det är orimligt att han fått en rabatt som han sedan ska betala av varje månad i tre år. Det framgår inte i något kvitto eller köpebevis att servicekostnaden drogs av från priset, står det i anmälan.

Hedin Bil motsatte sig kravet. Enligt dem försvann serviceavtalet när mannen prutade ner bilen med 10 000 kronor. 
– Servicekostnaden är specificerad som en månadskostnad men avdraget i den totala rabattsatsen på bilköpet 10 620 kr motsvarar serviceavtalskostnaden som har förlagts på totalen av rabatten som han erhållit i samband med köpet, skriver Hedin Bil.

Det håller inte bilägaren med om. Enligt honom skulle service ingå gratis vid köpet. Att de nu tog betalt för rabatten gjorde honom upprörd.
– Vid köpet av bilen framgick att service ingick. Han har trots detta fakturerats 300 kr i månaden för service. Han har hittills betalat 6 300 kr för service vilket Hedin Automotive Göteborg Bil ska återbetala till honom, står det i anmälan.

Samtidigt säger företaget att bucklan på bilägarens nya Kia inte är deras ansvar. Istället anser de att han får betala för att reparera den.
– Bucklan reklamerades först efter fyra månader. Skadan är självförvållad och utgör inte ett produktionsfel.

Allmänna reklamationsnämnden fick se över de båda punkterna. Den första gällande bucklan.
– Anmälaren gör gällande att bilen levererades med en buckla. Kunden reklamerade bucklan först fyra månader efter köpet. Enligt nämndens bedömning talar felets art emot att bucklan fanns sedan leveransen, skriver ARN.

Men bilköparen måste själv stå för reparationen av bucklan. Han lyckas inte bevisa att den kom med köpet.
–  I denna situation är det köparen som måste visa att felet fanns sedan avlämnandet av bilen. Det har han inte gjort varför det inte är visat att företaget ansvarar för det uppkomna felet. Hans krav på avhjälpande av felet ska därför avslås. 

Däremot anser nämnden att service ingick vid köpet. Hedin Bil har inte rätt att ta betalt för den i efterhand.
– Av ingivet avtal framgår att kunden erbjudits gratis service vid köpet av bilen. Hedin Automotive Göteborg Bil AB har invänt att detta omfattats av den rabatt kunden erhållit vid köpet. 

Bilköparen får därför rätt när det kommer till servicen.
– Nämnden konstaterar att det inte av avtalet eller övrig utredning framgår att rabatten avsett serviceavtalet. Detta innebär att företaget inte har visat att det har rätt att fakturera kunden i efterhand för serviceavtalet. Hans krav i denna del ska därför bifallas. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt