Se upp – om detta sitter i din bilmotor

Vitt slem på oljelocket kan vara ett tecken på farligt motorproblem. I värsta fall kan du tvingas betala svindyra reparationskostnader. 

Har du någon gång lyft på oljelocket och upptäckt vitt slem på undersidan? Då är du inte ensam. Kladdet kan vara antingen krämvitt eller mer gulaktigt och påminna om en majonnäsliknande substans. De flesta bilägare som stöter på detta slem blir ofta antingen äcklade eller nyfikna på vad det egentligen är. Det vita skummet tyder troligtvis inte på något allvarligt problem med din bil, men har du otur kan det innebära väldigt tråkiga nyheter.

Motorer producerar vattenånga som en naturlig del av förbränningsprocessen, och vanligtvis lämnar denna fukt motorn via avgassystemet. Men på grund av olika faktorer, som till exempel kallt väder eller korta körsträckor med kall motor kan vattenångan kondensera inuti motorn. När den blandas med olja bildas ett slem, som sedan samlas på platser i motorn där temperaturen är lägre.

På Reddit och andra forum finns det massor av bilägare som delar med sig av att de drabbats av det konstiga vita skummet. Foto: Reddit/QueenAng429

Den vanligaste orsaken till att slem samlas under topplocket är att bilen körs korta sträckor under vintern. När du bara kör korta sträckor hinner motorn aldrig nå den temperatur som krävs för att all fukt ska avdunsta, vilket leder till att slem bildas. Om du upptäcker slem kan det vara ett tecken på att du bör ändra dina körvanor för att inte riskera långsiktig skada på motorn. Men slemmet är dock ofarligt när mängden är liten, enligt Jalopnik.

Men slemmet kan också vara ett tecken på att motorn är allvarligt skadad. Skummet kan tyda på att topplockspackningen har gått sönder. När det sker läcker kylvätska in i motoroljan och bildar ett vitt skum. Till skillnad från det ofarliga kondensslemmet kräver detta problem omedelbar reparation. Kylvätskan försämrar oljans smörjförmåga, vilket kraftigt ökar risken för allvarliga motorskador.

Det finns däremot sätt att avgöra vilket slags skum motorn har drabbats av. Om skummet endast sitter under oljelocket och inte på oljestickan eller i oljetråget är det med stor sannolikhet bara lite kondens. Men om du är osäker är det bättre att vara försiktig och noggrant övervaka både olje- och kylvätskenivåerna i motorn. Du kan också kontrollera oljans utseende på stickan, om den har ett mjölkaktigt utseende är det dags att låta en mekaniker undersöka bilen.

På verkstaden kan bilen testas med hjälp av ett kompressionstest som avslöjar om motorn har ett trasigt topplock eller något annat kylvätskeläckage. Men även om du upptäcker vitt slem och är säker på att det bara är kondens, är det något du inte bör ignorera. Det vita slemmet under oljelocket är ofta din motors sätt att säga att den helt enkelt behöver köras lite mer.
Stora bilden: Reddit
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt